Meny

One Call får ikke kalle seg «like bra»

KAN FORSVINNE: Får Forbrukerombudet det som de vil, skal One Call-reklamer som denne forsvinne. Slagordet kan nemlig bryte loven. (Skjermdump: YouTube/One Call)
KAN FORSVINNE: Får Forbrukerombudet det som de vil, skal One Call-reklamer som denne forsvinne. Slagordet kan nemlig bryte loven. (Skjermdump: YouTube/One Call)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Slagordet «Like bra – bare billig» kan bryte loven. Men One Call rister på hodet.

Mobiloperatøren One Call hadde tidligere slagordet «Like bra – bare billigere». Men Forbrukerombudet satte i fjor ned foten, og mente operatøren ikke kunne dokumentere at de faktisk var billigere enn konkurrentene. Slagordet ble derfor endret til «Like bra – bare billig».

Da vurderte ikke ombudet slagordets første påstand; at One Call er «like bra». Denne vurderingen er nå gjort.

Konklusjon: Selskapet har ikke dekning for å hevde dette, heller, og slagordet er derfor fortsatt er ulovlig.

Flere er enige

Saken har tidligere blitt vurdert av Næringslivets Konkurranseutvalg, som i likhet med ombudet også mener «Like bra»-slagordet er ulovlig. Utvalgets avgjørelser er ikke bindende, og One Call har derfor valgt å ikke følge deres konklusjon. Med Forbrukerombudet på nakken, kan saken bli en annen.

Les også: Telenor, Netcom og Chess må endre 4G-reklamene sine

Derfor bryter den loven

Både Telenor og Chess har klaget One Calls slagord inn til Forbrukerombudet.

«One Call kan ikke tilby sine kunder 4G, noe som isolert sett diskvalifiserer begrepet ”Like bra”» skriver Chess i sin klage.

  Forbrukerombudet er altså enig. I et brev til One Call ber ombudet om dokumentasjon for at de faktisk er «like bra» som konkurrentene. Klarer ikke operatøren det, må reklamen stanses. Og fører ikke forhandlingene fram, risikerer selskaper i slike saker dagbøter.

«Det er Forbrukerombudets vurdering at en forbruker eksempelvis kan la være å undersøke andre operatører og velge One Call framfor eksempelvis Chess, fordi One Call feilaktig hevder å være "like bra"» skriver ombudet.

Dette er i så fall i strid med markedsføringslovens paragraf syv. Loven forbyr reklamer som kan føre til at forbrukere kjøper noe de ellers ikke hadde kjøpt, basert på feil opplysninger.

Chili Mobil må trekke reklamene sine – kan ikke hevde de er billigst

UENIG: One Call-direktør Øistein Eriksen vil gå i dialog med Forbrukerombudet, men er ikke enig med dem om at de ikke er «like bra». (Foto: One Call)UENIG: One Call-direktør Øistein Eriksen vil gå i dialog med Forbrukerombudet, men er ikke enig med dem om at de ikke er «like bra». (Foto: One Call)

– Ingen kommentar!

Operatøren har frist til 9. mai til å fremlegge dokumentasjon for påstandene sine.

– Vi er selvfølgelig ikke enige med ombudet, men kommer til å svare ombudet direkte, og ikke via deg eller noen andre, sier direktør Øistein Eriksen i One Call til DinSide.

– Er det aktuelt for dere å endre slagordet nok en gang?

  – Vi har ingen kommentarer på det nå. Vi skal lese, og tenke.  

– Men hvorfor hevder dere å være «like bra», når dere for eksempel ikke kan tilby 4G?

– Det er fordi kundene mener det. Det ser vi tydelig på hvor kundene går. Vi er rolige på det, og vil ikke gå inn på tekniske detaljer nå.  

– Hvordan oppleves det å igjen stå i fare for å måtte endre slagord?

  – Da får du «ingen kommentar» igjen da, vet du, avslutter Eriksen.

Canal Digital og RiksTV risikerer bøter, hysjer ned bindingstiden i reklamer

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus