Bankbesøk snart en saga blott
Den digitale tidsalderen har ført til at antall bankbesøk de siste ti årene har sunket fra 24 til 6 prosent, viser Dagligbankundersøkelsen 2014 som TNS Gallup har gjennomført for Finans Norge.
Dette gjelder dem som sier de bare bruker bankfilial. Antallet som kun bruker nettbank har holdt seg stabilt.
Over halvparten av filialbrukerne sier de er innom sjeldnere enn en gang i halvåret. Bare 13 prosent sier de går i filialen hver måned eller oftere, mot 50 prosent for ti år siden.
Bankfilialen oppsøkes først og fremst for å få økonomisk rådgivning og i forbindelse med låneopptak.
Rundt 250.000 bankkunder sier de bare benytter filial, mens like mange sier de bare bruker nettbanken.
– Noen banker har spesialisert seg på de heldigitale kundene, mens andre satser tungt på personlig service og rådgivning. Det er altså ikke bare pris som betyr noe for bankkundene, mener kommunikasjonssjef Ann Håkonsen i Finans Norge.
I alt 72 prosent av alle kundene, eller rundt 3 millioner brukere, benytter en kombinasjon av filial og digitale kanaler når de utfører banktjenester.
– Det store flertallet bruker altså en blanding av nettbank, mobilbank, telefon og en tur innom banken når de store økonomiske avgjørelsene skal tas, sier Håkonsen.