DNB-kunder utsatt for svindelforsøk

Skjermdump fra svindelnettstedet.
Skjermdump fra svindelnettstedet.

En ny svindel-e-post adressert til DNB-kunder sirkulerer. Banken advarer, og ber kunder om å slette e-posten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

E-posten har emnefeltet «Vi har et problem med ditt kredittkort».

«Kredittkortet ditt har blitt suspendert, da det ble oppdaget en feil i faktureringsinformasjonen din.

Årsaken til feilen er ikke klarlagt, men av sikkerhetsmessige grunner har vi suspendert ditt kredittkort midlertidig», heter det i e-posten, som oppgir en lenke DNB-kundene bes følge. Landingssiden er utformet som en av nettsidene til DNB, og ber deg oppgi navn, personnummer og kortnummer.

Den er imidlertid allerede rapportert som et mulig forsøk på nettsvindel (det dukker opp en advarsel hvis du klikker på lenken).

Les også: Alt dette er svindel

– Vi vet dessverre ikke omfanget, men vi er ikke avsender. Dette er et forsøk på svindel. Vi ber derfor alle slette e-posten og ikke klikke på lenken i e-posten. Vi som bank vil aldri be om personlige opplysninger, koder, kontonummer, eller fødselsnummer i en åpen e-post, sier kommunikasjonsrådgiver i DNB, Ellen Dokk Holm, til ABC Nyheter.


Her er noen råd fra banken til kunder som vil sikre seg mot svindelforsøk:

  • Hold nettleser, operativsystem og programmer oppdatert. Tillat automatiske oppdateringer fra programvareleverandør
  • Installer sikkerhetsprogram som inneholder antivirus, antitrojaner og brannmur. Forsikre deg om at disse oppdateres automatisk
  • Sjekk at det er sikkerhetslås på nettbanksiden før du oppgir brukeridentitet og koder for pålogging
  • Vær forsiktig med å bruke ukjente datamaskiner til nettbanktjenester
  • Oppgi aldri brukeridentitet eller koder på henvendelser fra noen, hverken på e-post, telefon eller direkte forespørsel. Les mer om svindel via e-post og se eksempler
  • Vær skeptisk til e-post som inneholder lenker. Det er lett å forfalske e-post som leder til falske internettsider som har til hensikt å lure fra deg sikkerhetskoder, passord eller kortinformasjon
  • Send aldri sensitiv informasjon med e-post. Dette gjelder kredittkortnummer, PIN-koder og passord, påloggingsinformasjon og fødsels- og personnummer
  • Mange nettsider smitter ondsinnet programvare ved besøk. Vær derfor kritisk til hvilke nettsider du oppsøker
  • Gratisprogrammer, skjermsparere og fildelingstjenester smitter ofte med virus eller annen ondsinnet programvare. Vær kritisk til nedlastning fra ukjente kilder
  • Dersom du får virus på datamaskinen din, anbefaler vi at det fjernes før du bruker nettbanken igjen
  • Bruk alltid Logg ut-knappen når du er ferdig i nettbanken