Staten vil ha slutt på papir

PAPIRLØS: Staten vil helst kommunisere med innbyggerne papirløst. Derfor må du nå reservere deg mot digital kommunikasjon hvis du fortsatt vil ha selvangivelsen i posten. (Foto: Ole Petter Baugerød Stokke)
PAPIRLØS: Staten vil helst kommunisere med innbyggerne papirløst. Derfor må du nå reservere deg mot digital kommunikasjon hvis du fortsatt vil ha selvangivelsen i posten. (Foto: Ole Petter Baugerød Stokke)
Artikkelen fortsetter under annonsen

I Norge er det bestemt at digital kommunikasjon med innbyggerne skal være hovedregelen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det betyr at informasjon om skatt, studielån, barnehageplass med mer nå skal sendes til deg papirløst.

Hvis du tidligere har benyttet deg av digitale tjenester, men heller vil ha det på papir i framtiden, må du altså aktivt reservere deg mot å motta kommunikasjon digitalt.

For innbyggere som aldri har vært i nærheten av en PC, typisk den eldre garde, er det likevel ikke noe å frykte: De vil nemlig fortsatt få brev på papir, så lenge de ikke har benyttet seg av tidligere digitale tjenester.

Les også: Bank-ID er en grusom løsning

Samles i ett felles register

Hele spekteret av kommunal og statlig forvaltning skal altså kommunisere med deg digitalt, men det betyr heldigvis ikke at du må registrere og oppdatere dine kontaktopplysninger hos alle disse virksomhetene.

Lokale registre hos eksempelvis kommunen din og Lånekassen skal nemlig erstattes av ett felles register.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er e-postadresse og mobilnummer som du selv har registrert ved innlogging til offentlige tjenester på nett via ID-porten, som går inn i det nye, felles registeret. Over tre millioner innbyggere i Norge er allerede registrert som brukere av ID-porten, og de fleste har oppgitt både e-postadresse og mobilnummer, sier Birgitte J. Egset, fagdirektør i Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) til DinSide.

Fra 1.1.2016 skal alle virksomheter ta i bruk fellesregisteret, og Difi er nå i full gang med å få registeret på plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik unngår du ID-tyveri

Slik vil du merke endringene

Neste gang du logger inn via ID-porten vil du få informasjon om det nye registeret. Her blir du bedt om å bekrefte og eventuelt oppdatere, din e-postadresse og mobilnummer. Etter at du har bekreftet, skal du være klar for digital kommunikasjon med staten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik vil informasjonen presenteres på ID-porten:

HERVED ADVART: Neste gang du logger på ID-porten vil dette informasjonsvinduet møte deg. Med mindre du reserverer deg, må du heretter påregne digital kommunikasjon fra staten. (Skjermdump: : Difi)

HERVED ADVART: Neste gang du logger på ID-porten vil dette informasjonsvinduet møte deg. Med mindre du reserverer deg, må du heretter påregne digital kommunikasjon fra staten. (Skjermdump: : Difi)

For de fleste av oss vil denne prosessen skje i forbindelse med at vi logger oss på for å sjekke eller levere selvangivelsen. Har du ikke benyttet ID-porten innen 30. april i år, vil du få tilsendt en e-post med informasjon om det nye registeret i løpet av mai.

Reservasjonsrett

Det er ingen som tvinges til å ta i bruk digital kommunikasjon, og du kan velge å reservere deg mot dette. Mer informasjon om reservasjon får du ved å trykke på lenken om dette når du får opp vinduet over i ID-porten. Du kan også lese mer om reservasjon hos Norge.no.

Som nevnt vil heller ikke personer som aldri har vært i nærheten av en PC merke noe til endringene. Er du ikke registrert med e-post eller mobilnummer i ID-porten, har jo heller ikke staten noen mulighet til å overføre deg til digital kommunikasjon.

- Det er ingen som blir tvunget over på digital kommunikasjon. Det er viktig for oss å poengtere, sier Egset.

Nå kommer selvangivelsen: Her er pengene mange glemmer