Enhver.no sjekker prisene for deg

OVERSIKTLIG: Prisen på dagligvarene presenteres i en godt lesbar tabell, som viser prisen for siste uke eller akkumulert for hele 2013. (SKJERMDUMP: ENHVER.NO)
OVERSIKTLIG: Prisen på dagligvarene presenteres i en godt lesbar tabell, som viser prisen for siste uke eller akkumulert for hele 2013. (SKJERMDUMP: ENHVER.NO)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skiller over 14.000 kroner på billigste og dyreste butikk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

På Haugalandet har en gjeng forbrukere sett seg lei på dyre dagligvarer og store prisforskjeller mellom dagligvarekjedene. Derfor har de sjekket prisene i åtte dagligvarekjeder hver uke siden begynnelsen av 2013.

- På handlekurven med 75 varer, skilte det 14.802 på billigste og dyreste butikk i 2013, forteller Frode Ystaas, daglig leder i Enhver.no til DinSide.

3 for 2: - Vi forventer at REMA slutter med dette umiddelbart

Billigst i 47 av 52 uker

REMA 1000 er en klar prisvinner når vi legger Enhver.nos handlekurv til grunn. De hadde den billigste handlekurven i 47 av 52 uker i 2013.

Meny hadde den dyreste handlekurven i 2013. Tendensen hittil i år viser at Coop Mega har overtatt tronen som den dyreste butikken i sammenligningen, mens REMA 1000 fortsatt holder stand som billigste butikk. De er billigst i 10 av årets 11 første uker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Enhver.nos prissammenligninger viser også at det kan være enorme prisforskjeller på enkeltprodukter. Da DinSide snakket med daglig leder før helgen, kunne han opplyse at Biola med blåbærsmak kostet 19,90 kroner hos REMA 1000 og Obs!, mens den koster 43,90 hos Spar.

- Hadde du lagt den i handlekurven hos Spar hvis du visste det?, spør Ystaas.

Les også: Coop kutter i medlemsbonusen

Sjekker hver uke

Enhver.no sender tre personer ut på prisjakt i butikker på Haugalandet hver uke. Priser sjekkes på mandager og tirsdager, og det er hylleprisen som legges til grunn for undersøkelsene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi vet at det kan forekomme avvik på hyllepris og faktisk pris i kassen, men vi mener at forbrukeren må kunne stole på prisene som er oppgitt på hyllene. Med flere og flere digitale hyllepriser vil avviket dessuten være minimalt, forklarer Ystaas.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Planlegger utvidelse

Svakheten med Enhver.nos modell er at de besøker de samme butikkene hver uke. Sånn sett kan jo butikkene spekulere i prissettingen på varene i den aktuelle handlekurven. Modellen er imidlertid utviklet siden fjoråret, og det planlegges prisinnhenting i i flere regioner i løpet av året.

- I fjor hadde vi en fast kurv hele året, mens vi i 2014 har 16 variable varer i kurven hver uke. Nå planlegger vi dessuten å hente inn priser i Oslo også, og utvider deretter til de største byene, forklarer Ystaas.

Dagligvarer prises nemlig lokalt, og det er ifølge Ystaas særlig på frukt og grønt det er forskjeller mellom de ulike regionene. Ved stikkprøver i andre regioner ser gjengen i Enhver.no at tendensen fra Haugalandet går igjen, men her har de ikke noe konkret statistikk å vise til. Tjenesten skal likefullt være relevant for forbrukere fra hele landet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bli med REMA 1000-prisjeger, Eldar Stokmo, på jobb

Taco-trøbbel

Det som er svært viktig i en prissammenligning, er at varene man sjekker hos de ulike butikkjedene er sammenlignbare. Enhver.no forteller at de har jobbet mye med sammensetningen av kurven, for å sikre god kvalitet på prissammenligningen.

- Vi har en liten utfordring med taco-produktene, da noen av butikkene kun fører Santa Maria, mens andre kun fører Old El Paso. Her sammenligninger vi like størrelser mot hverandre, eksempelvis medium salsa og 8-pk lefser, forklarer Ystaas.

For øvrig er det i hovedsak identiske produkter som prissjekkes i alle butikkene. Noen varer er riktignok av type billigste kjøttdeig og billigste laks, men dette vil da gjelde alle butikkene.