Følg med under oppussing
Du må si fra så tidlig som mulig for å få full erstatning fra håndverkeren.
Når du pusser opp, skal både håndverkere og butikkene du handler fra gi deg det du har grunn til å tro du skal få. Det er en kronglete, juridisk måte å si: Du skal bli fornøyd. Og blir du ikke fornøyd, kan du banke forbrukerkjøpsloven og/eller håndverkertjenesteloven i bordet for å få ordnet opp.
Men vil du ha full uttelling på klagene dine, må du følge med og stanse arbeidet så tidlig som mulig.
Du har nemlig selv ansvaret for at tapet til motparten ikke blir større enn nødvendig.
"Tapte" 500.000 kroner
I fjor vår fikk en kvinne i Bergen lagt nytt tak, for totalt 525.650 kroner. Men da jobben var ferdig, ga hun håndverkerne beskjed om at fargen ikke var riktig. Firmaet mente man måtte regne med naturlig variasjon i fargen på teglstein, dessuten at hun sa fra for sent. Saken endte derfor i Forbrukertvistutvalget (FTU).
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFTU gir kvinnen rett i at taksteinen ikke var som forventet, og dermed en mangel ved jobben i i henhold til håndverkertjenesteloven. Men for å få rettet mangler, krever loven at det må skje "uten urimelig kostnad eller ulempe for tjenesteyteren". Og for ulempen skulle blitt rimelig, måtte kvinnen ha sagt fra tidligere, mener utvalget.
"Det må legges til grunn at [kvinnen] så taksteinen lenge før taket var ferdigstilt. Hadde hun reagert tidligere kunne innklagde avbrutt tjenesten og begrenset kostnadene" skriver FTU i sitt vedtak. Bergenskvinnen får derfor ikke tilbake alle de 525.650 kronene slik hun ønsket, men et skjønnsmessig prisavslag på 25.000 kroner. Fire skritt for å vinne over dårlig håndverkere
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen"Tapte" 40.000 kroner
I fjor vinter la en mann fra Askim ny parkett Da jobben var ferdig, var ikke mannen fornøyd med hvordan det så ut. Han reklamerte derfor til butikken, og krevde at de dekket utgiftene til både fjerning av gammel parkett, innkjøp av ny parkett samt legging av denne, til totalt 40.000 kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsenSelskapet nektet å gå med på dette, og saken havnet hos FTU. Og her får klageren samme beskjed som bergenseren:
"Utvalget deler [butikkens] syn om at [mannen] burde reagert på feilen og avbrutt leggingen på et tidligere tidspunkt. Fargeavviket mellom kant og parkettbordet for øvrig, er godt synlig. Det må forutsettes at [mannen] visste hvordan parketten han hadde kjøpt skulle se ut" skriver utvalget i sin avgjørelse.
Her er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Og paragraf 54 sier blant annet: "En part som påberoper seg kontraktsbrudd fra den andre partens side, skal ved rimelige tiltak begrense sitt tap".
Dette har ikke klageren gjort, mener FTU, da han sa fra først etter parketten var lagt. Og han får derfor ikke et eneste øre i erstatning.
Artikkelen fortsetter under annonsenKlag så tidlig som mulig
Både håndverkertjenesteloven og forbrukerkjøpsloven sier altså at du selv har et ansvar for å gjøre tapet så lite som mulig for parten du klager til.
Dette kan i praksis bety å si fra så tidlig som mulig til enten butikken du har kjøpt materialer fra, eller til håndverkerne som gjør jobben, alt etter som hva som er i veien og hvordan jobben blir gjort.
For å få til dette, må du derfor følge godt med når du eller håndverkere pusser opp i hjemmet ditt.
Får du betryggende beskjeder ala "Slapp av, dette går seg til", bør du selvfølgelig kunne klage senere om så ikke skjer. Men har du selv, innerst inne, visst at du ikke kom til å bli fornøyd, må du belage deg på å stå for mye av tapet selv om du ikke sier fra før jobben er ferdig.
Slik sjekker du at et firma eller håndverker er til å stole på