Chess klager konkurrent til Forbrukerombudet

Teleselskapet Chess har klaget konkurrenten One Call inn til Forbrukerombudet. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix.
Teleselskapet Chess har klaget konkurrenten One Call inn til Forbrukerombudet. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Teleselskapet Chess har klaget konkurrenten One Call inn til Forbrukerombudet. Årsaken er at de mener One Call ikke er like bra som de hevder i reklamene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er One Calls påstand om at de er «like bra» som Chess reagerer på.

I klagen står det at One Call ikke kan tilby sine kunder 4G, noe som isolert sett diskvalifiserer begrepet «Like bra».

«One Call tilbyr heller ikke HD Voice-tjenester til sine kunder. Dette er teknologi/tjenester som er svært attraktive hos norske mobilbrukere, og det må legges til grunn at One Call er i stand til å levere produkter/tjenester tilsvarende andre i markedet om selskapet skal kommunisere «Like bra», skriver Chess i sin klage.

– Likevel fortsetter One Call å bruke «like bra»-slagordet, til tross for at selskapet vet at dette ikke stemmer. Derfor er dette illevarslende og villedende mot forbrukere, sier One Call-sjef Øystein Eriksen til Dine Penger.

Les også: Dyrt å sende «FORTSETT UTLAND»

Administrerende direktør i One Call, Øystein Eriksen, er ikke enig i at de villeder kundene og sier at 4G er noe nesten ingen trenger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor fastslo Konkurranseutvalget for Næringslivet at One Calls bruk av uttrykket «like bra» er villedende og bryter markedsføringsloven, men dette har ikke fått One Call til å droppe bruken av slagordet.

– Konkurranseutvalget, som ikke har noen myndighet, har uttalt seg om noe de ikke kan noe om, sier Eriksen.

Les også: Slik svarte Chess på Simens klagedikt