Meny

Kjemper med nebb og klør mot søkkrike flyselskaper

STEINRIKE: Etihad Airways ønsker å kjøpe seg opp i italienske Alitalia. Her ved CEO James Hogan. (Foto: NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etihad Airways vil kjøpe seg opp i Alitalia, men Lufthansa setter seg kraftig på bakbeina.

I 11. time forsøker det tyske flyselskapet Lufthansa å få EU-kommisjonen til å blokkere for Etihads kjøp av opp til 40 prosent av italienske Alitalia.

Abu Dhabi-baserte Etihad Airways er nær en avgjørelse om å ta en eierandel i Alitalia etter at en delegasjon ledet av Italias statsminister Enricco Letta nylig besøkte de Forente arabiske emirater (UAE).

– Et viktig steg

En såkalt «due diligence»-prosess skal være innledet, og i denne perioden skal selskapene også se om de kan bli enige om en fremtidig strategi for Alitalia og fastlegge en forretningsplan, skriver Check-in.

Konsernsjef Gabriele Del Torchio i Alitalia sa for kort tid siden at det «er sterk interesse fra begge parter» for å få i stand en avtale mellom selskapet og Etihad Airways.

- Det som har skjedd i dag er nok et viktig steg mot å bygge et solid og konkurransedyktig Alitalia, sa Del Torchio 3. februar.

Vil stanse oppkjøpsplanene

Nå forsøker imidlertid Lufthansa å blokkere oppkjøpet.

Lufthansa har de siste årene kjempet hardt mot fremmarsjen av de søkkrike flyselskapene i oljestatene: Etihad, Emirates og Qatar Airways.

Med steinrike ørkenstater i ryggen er disse tre i stand til å ekspandere uten å ta hensyn til om rutene de oppretter er lønnsomme på kort sikt. Dermed er det svært vanskelig å konkurrere mot disse flyselskapene, spesielt på oversjøiske ruter mellom Europa og Asia.

Ikke bare langer Lufthansa ut mot flyselskapene. De retter også skarp kritikk mot de europeiske politikerne som ifølge Lufthansa har det altfor travelt med å gjøre livet surt for europeiske flyselskaper i stedet for å sikre rettferdig internasjonal konkurranse.

Blant annet peker de på CO2-avgifter, passasjeravgifter og forbud mot nattlandinger på flere store europeiske flyplasser.

Andre europeiske flyselskaper har imidlertid strakt hånden ut og innledet samarbeid med Etihad. Air France-KLM eier i dag 25 prosent av Alitalia og har allerede et tett samarbeid med Abu Dhabi-baserte Etihad.

Les også: Etihad Airways nær kjøp i Alitalia

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus