Les det med liten skrift

FORDELER: Kredittkortselskapene fokuserer på fordelene når de markedsfører sine kredittkort. Men det er det med liten skrift du bør lese ekstra grundig. (Foto: Skjermdump)
FORDELER: Kredittkortselskapene fokuserer på fordelene når de markedsfører sine kredittkort. Men det er det med liten skrift du bør lese ekstra grundig. (Foto: Skjermdump)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og glem alle fordelene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da DinSide nylig gjennomførte en test hvor vi undersøkte hvor mye kreditt en ung student med lav inntekt klarte å skaffe til veie, var resultatet overraskende:

21-åringen fikk kun innvilget to kredittkort og ett mindre forbrukslån totalt.

Forbrukerrådet var også noe overrasket over resultatet, men kunne samtidig påpeke at det er voksne med betalingsevne som sliter mest med å betale kredittkortregningene sine. Også svært mange av de som kontakter NAVs gjeldstelefon, som blir flere for hvert år, sliter med nettopp kredittkortgjeld.

Det er også denne målgruppen, de med fast jobb og grei inntekt, som etter alt å dømme får tilbudene kastet etter seg - med fokus på fordeler og rabatter.

Renter, betalingsproblemer og kredittkortgjeld er det sjelden snakk om i kredittkortreklamene.

Frister med bonuspoeng

Denne uken ble undertegnede selv oppringt som privatperson av en hyggelig svensk telefonselger. Hun kunne fortelle meg om de utallige fordelene ved å skaffe seg et SAS Eurobonus American Express kredittkort.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ironisk nok har undertegnede journalist skrevet om nettopp dette kredittkortet da det ble lansert, og slett ikke bare i positive vendinger.

Men tilbake til telefonsamtalen med vår telefonselger. Hovedbudskapet i den svenske monologen var følgende:

Bonuspoeng, bonuspoeng, bonuspoeng.

Også i mailen jeg ble tilsendt i etterkant av telefonsamtalen får jeg ytterligere informasjon om hvor lett jeg kan "tjene bonuspoeng", ved å blant annet handle dagligvarer med kredittkortet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Viktig informasjon med liten skrift

Å finne informasjon om priser og vilkår ved bruk av kredittkortet krever en langt større innsats. Da må jeg selv gå til en egen link nederst i bestillingsskjemaet, og lese det med liten skrift.

Det er her den mest relevante informasjonen ligger bortgjemt: Nemlig at effektiv rente er på godt over 20 prosent.

Dessverre er det jevnt over slik at det med liten skrift drukner i informasjon om rabatter, fordeler, eurobonuspoeng og tilbud.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS Eurobonus American Express er ikke alene om å lokke med fordeler i markedsføringen av sine kredittkort. Nylig kunne blant annet Cresco Gold friste med en makeover med selveste Jan Thomas, om man søkte om deres kredittkort.

Og i egen nettbank opplever jeg stadig å få følgende gladmelding, selv om jeg aldri har uttrykt behov for å øke kredittgrensen overfor banken:

"Du har nå mulighet til å øke kreditten på ditt Mastercard med 30.000 kroner."

Oppriktighet søkes

At bruken av kredittkort kan være svært gunstig, både fordi det gir deg bedre rettigheter og, i mange tilfeller, rabatter og fordeler knyttet til bruken, er det liten tvil om.

Det er når man ikke klarer å betale for seg at det koster, og kan gi deg betalingsproblemer i lang tid.

Det er denne delen av kredittkortbruken bankene og selskapene faktisk tjener på: Når man ikke betaler for forbruket i tide.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men hvor ofte har du sett en reklame for kredittkort som forteller deg med store bokstaver at kortet har 23 prosent rente? Eller at renten løper hvis du bruker kredittkortet til kontantuttak i minibanken?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er kanskje urealistisk å forvente, men jeg vil likevel komme med følgende oppfordring til bransjen:

Gi kunden mer informasjon om kostnadene ved å bruke kredittkort, ved å gjøre denne informasjonen lettere tilgjengelig i markedsføringen. Ikke gjem dette bort bak forlokkende fordeler og rabatter.

Man bør man kunne forvente av seriøse aktører at de er reale og oppriktig om hva ting faktisk koster. Ikke minst gjelder dette de store bankene, som med sine forbrukerøkonomer gir inntrykk av å bry seg om at kundene deres skal ta gode, økonomiske valg.

Enn så lenge er det bare å oppfordre alle forbrukere om å lese det med liten skrift!