Meny

Åpnet kaffebar-parodi i Los Angeles

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skaperne bak «Dumb Starbucks» mener de har loven på sin side.

Kaffebaren åpnet sist helg i Los Angeles og har blitt en umiddelbar hit. Rett og slett ved å kopiere alle kjennetegnene til den verdenskjente kaffebarkjeden Starbucks. Men ved legge til ordet Dumb først, mener skaperne at de er beskyttet av den amerikanske parodiloven. 

Se grunnlegger og komiker Nathan Fielder forklare konseptet i videoen øverst i artikkelen.

Han har ikke bare tatt Starbucks-navnet og logo. Kaffebaren er bortimot helt identisk med hva man finner i en original Starbucks-kaffebar, men med «Dumb Espresso», og «Dumb Frappuccino» på menyen. De tilbyr også CD-er som «Dumb Norah Jones Duets».

Se også: Slik har du aldri fått servert kaffen før

– Anses som kunst

På sine nettsider forklarer Fielder hvorfor Starbucks ikke kan saksøke dem.

«Ved å legge til ordet "dumb", gjør vi teknisk sett narr av Starbucks, noe som tillater oss å bruke deres varemerke», står det på nettsiden ifølge E24.

Les også: Kaffen som kan gi 26 kilo ekstra

«I lovens øyne er vår "kaffebar" egentlig et kunstgalleri, og "kaffen" du kjøper anses å være kunst», står det videre.

Det hindrer ikke orginalkjeden fra å reagere og ifølge Wall Street journal har de allerede satt sine advokater på saken.

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus