- Håpløst signal fra Rema 1000

- Håpløst signal fra Rema 1000
- Håpløst signal fra Rema 1000
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal slutte med 3 for 2-kampanjer, men fortsatt bugner det av slike tilbud i butikkene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er tidligere anslått at nordmenn årlig kaster mat for ti milliarder kroner. Oppdaterte tall fra Matvett AS anslår årlig matsvinn i Norge til 46,3 kilo per innbygger. Rema 1000 og Kiwi uttalte i fjor høst at de ville slutte med 3 for 2-kampanjer, som et tiltak for å redusere matsvinn.

Kiwi er allerede i gang, mens Rema 1000-butikkene fortsatt bugner av slike kvantumsrabatter.

Les også: 1.700 nyheter i butikkene

- Håpløst signal

I november i fjor fikk Rema 1000 honnør av Framtiden i våre hender fordi de skulle kutte ut 3 for 2-kampanjene. Likevel har DinSides journalister lagt merke til et stort antall kampanjer hos nettopp Rema 1000 de siste to ukene:

- Vi syns det er merkelig at Rema 1000 har gått ut og sagt at de vil slutte med det, også fortsetter de likevel. Det er et ganske håpløst signal, sier Arild Hermstad, leder av Framtiden i våre hender til DinSide.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå krever organisasjonen handling fra dagligvarekjeden:

- Vi forventer at de slutter med dette umiddelbart. Dersom de mener alvor med at de jobber for mindre matkasting for å ta bedre vare på miljøet, må de kutte ut disse tilbudene med en gang, avslutter Hermstad.

Les også: Norske klesbutikker får stryk

Fullfører planlagte kampanjer

Rema 1000 fastholder at de vil kutte ut 3 for 2-kampanjer på varer som har kort holdbarhet, men de kan ikke si nøyaktig når dette vil være gjennomført. - Vi har forpliktelser knyttet til allerede planlagte kampanjer for første kvartal, derfor ser man ikke effekten av dette ennå, sier Mette Fossum Beyer, direktør kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000 til DinSide.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fossum Beyer påpeker at dagligvarekjeden nå jobber med ulike strategier og tiltak for å redusere kasting av mat.

- I REMA 1000 jobber vi med flere svinnreduserende tiltak, hvorav 3 for 2-kampanjene på varer med kort holdbarhet har prioritet. Vi jobber også kontinuerlig med å bedre rutiner for bestilling og varehåndtering, og å hjelpe kundene våre med å redusere matsvinnet, avslutter hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruk fryseren

VERSTINGENE: Det er frukt og grønt, brød og middagsrester vi kaster mest av. (Kilde: Matvett)VERSTINGENE: Det er frukt og grønt, brød og middagsrester vi kaster mest av. (Kilde: Matvett)

Etter at markedsføringsloven i 2009 åpnet opp for "3 for 2-tilbud", har slike kampanjer blitt svært vanlig i norske dagligvarebutikker. Har du et stort behov, kan det selvfølgelig være lønnsomt å handle i store kvanta.

Men 3 for 2 kan også være en dårlig deal. Hvis du bare trenger én i utgangspunktet, er det ikke noe godt kjøp å betale for to og få tre. Særlig gjelder dette ferskvarer som kan bli dårlige før du rekker å spise det opp. Sørg for å bruke fryseren hvis du benytter deg av slike tilbud.