Vil selge hjelp til boligkjøpere

VIL HJELPE: Torbjørn Ek (på bilde) og Glenn Stenholm i Boligrådgiveren Norge AS. Torbjørn Ek kjøper 40 prosent av det nystartede selskapet. Foto: NTB scanpix
VIL HJELPE: Torbjørn Ek (på bilde) og Glenn Stenholm i Boligrådgiveren Norge AS. Torbjørn Ek kjøper 40 prosent av det nystartede selskapet. Foto: NTB scanpix

Det er lovbestemt, men eiendomsmegler Torbjørn Ek innrømmer at det er vanskelig å ivareta kjøpers interesser ved boligkjøp. Nå tilbyr han kjøperne hjelp - for 40.000 kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Torbjørn Ek og Glenn Stenholm har akkurat overtatt nøklene til kontoret på Vinderen i Oslo der Boligrådgiveren åpner denne uken.

– Det er litt sånn at jeg sparker meg selv i leggen, sier advokat Torbjørn Ek som går inn med 40 prosent eierandel og får styreplass.

– Det betyr at det vil bli stilt større krav til meglerstanden og vi har veldig godt av å bli utfordret og måtte forholde oss til et mer profesjonelt ledd på kjøpersiden, mener Ek.

Nå vil han og Stenholm teste om det er marked for denne type tjenester. I Tyskland, Spania, Frankrike, Storbritannia og Danmark er det vanlig at kjøper har en såkalt kjøpsmegler.

– Etter loven skal vi som eiendomsmeglere både ivareta kjøper og selgers interesser, og det gjør vi jo, men det er selgeren som betaler lønnen vår. Jeg ser at utfordringen er stor når det gjelder å ivareta kjøperen på en bedre måte. Det å ivareta to motstridende interesser, er ganske vanskelig, sier Ek.

Les også: Hva bestemmer boligprisene

- Ren rådgivningsvirksomhet

Han avviser at selskapet tar betalt for en tjeneste megleren egentlig er pliktig å gi.

- Boligrådgivning i denne formen har ingenting med eiendomsmegling å gjøre, det er ren rådgivningsvirksomhet, sier Ek.

Han viser til at eiendomsmeglingsloven regulerer hvilken informasjon megleren er lovpålagt å gi i blant annet i boligprospektet.

- Men tolkningen av den gitte informasjon kan tidvis være vanskelig, det skal Boligrådgiveren kunne hjelpe med, sier Ek.

Les også: Derfor skal boligprisene videre opp i 2014

Frynsete rykte

Bakgrunnen for at de to starter opp tjenesten er blant annet kundetilfredshetsundersøkelser de har gjort i forkant.

- Svaret på de undersøkelsene ble dessverre som fryktet, at kundetilfredsheten og renommeet til eiendomsmeglerbransjen er helt nederst på skalaen, sier Glenn Stenholm som skal stå for den daglige driften og foreløpig er eneste ansatte.

Han er utdannet økonom og har ikke tidligere erfaring fra eiendomsmeglerbransjen.

- Det første vi gjør er en grundig behovsanalyse, sier Stenholm.

- Deretter går vi inn i en søkefase etter potensielle boliger. Ut ifra de søkene blir vi enige om hvor vi går på visning, og vi blir med og «holder i hånda», sier Stenholm.

Ved behov vil han trekke inn fagkompetanse for å vurdere boligen. Så legger han opp en budtaktikk ut ifra hvor mye han mener boligen er verd.

Tjenesten vil koste nærmere 40.000 kroner for kunden.

– Prisen er ikke høy sett i forhold til timebruken. Jeg kommer til å bruke et sted mellom 40 og 60 timer, sier Stenholm.

Les også: Advarer mot kø på veiene, inflasjon og boligprisvekst

Store valg

Torbjørn Ek mener det fort kan bli dyrere å tråkke feil ved boligkjøp.

Han har tidligere gjort en undersøkelse blant kundene sine og spurt hvor lang tid de hadde brukt på å sjekke boligen de hadde kjøpt.

– Da var svaret i gjennomsnitt tyve minutter. Det er jo utrolig at vi bruker tyve minutter på å ta et av de viktigste valgene vi gjør i livet, sier Ek.

Les også: – Vi tåler 10 prosent lavere boligpriser

- Mange har forsøkt

– 40.000? Ja, det er mange meglere som har forsøkt seg på denne type tjenester tidligere til langt lavere summer enn det, og ikke lykkes, sier administrerende direktør Christian Vammervold Dreyer i Eiendomsmeglerforetakenes Forening til Dagens Næringsliv.

Hvis Boligrådgiveren lykkes med et konsept til den prisen, tror han flere vil kaste seg på.

– Det er ingen som har fått nok interesserte med betalingsvillighet til å bruke tjenesten, men det kan absolutt være nyttig å ha en megler å konferere med underveis i en kjøpsprosess. Jeg synes det høres ganske tøft ut å få til, men vil samtidig følge det med interesse, sier Dreyer.

Les også: 8 faktorer som taler for fall i boligprisene

Styrken i boligmarkedet

Han mener styrken i det norske boligmarkedet ligger i transparensen, et godt lovverk og en eiendomsmegler som fungerer som mellommann som skal ivareta både kjøper og selger juridisk, ulikt partsrollen meglere har i mange andre land.

– Som forbruker må du i alle fall passe på at det er noen som tar ansvar for de rådene som gis, sier Dreyer.

Styreleder Tormod Boldvik i Norges Eiendomsmeglerforbund mener boligkjøperne har mer å hente på å sette seg grundigere inn i prospekter og kreve mer fra eiendomsmeglerne generelt.

– Jeg tror det er litt begrenset hva en ekstern rådgiver kan bidra med i en budprosess. Ofte styres jo en budprosess av hva andre budgivere gjør. Da er det ikke alltid så lett å være klok fra utsiden, sier han.

Han mener kjøpere som på forhånd har avklart med banken rammene for et boligkjøp, selv sitter med svaret på hvor langt man bør strekke seg i en budrunde.

Han mener folk flest med god informasjon og godt forarbeid kan gjøre seg opp en mening om de fleste boliger på egenhånd.

– Jeg tror jeg ville sett på muligheten for å bruke de 40.000 på en bedre måte, sier Boldvik.

Han tilbyr sine kunder gratis råd dersom de ringer ham når de er i en kjøpsprosess.

– Den muligheten tror jeg er åpen hos de aller fleste meglere.

Les også: Her vil boligprisene øke mest de neste årene

Klager i fleng

Ifølge Forbrukerrådet er det særlig førstegangskjøpere som føler seg usikre i boligmarkedet.

– I en undersøkelse var det en som beskrev bolighandelen som å gå en lang bratt trapp uten rekkverk. Det er nok en virkelighet som mange boligkjøpere kjenner seg igjen i, sier fagdirektør for bolig Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet.

Han tror mange kjøpere kan ha god nytte av rådgivning, men har ingen forutsetning for å kommentere hverken tjenesten eller prisen til Boligrådgiveren. Han mener generelt mange har mye å hente på å være bedre forberedt ved boligkjøp.

Ifølge Help Forsikring som selger boligkjøpsforsikring, klager en av fire kunder etter bolighandel. Av disse vurderer Help at en av tre har en sak å gå videre med. De fleste sakene løser seg utenfor rettsapparatet, men av de rundt 140 Help-sakene som havnet i domstolen ifjor, fikk kjøperen medhold i rundt 70 prosent av sakene.

– Jeg håper at når det kommer boligsalgsrapport neste år, at det kan redusere konfliktnivået, sier informasjonssjef Dag Are Børresen i Help.

Etter flere år med utredninger og diskusjon vil det fra neste år bli innført en boligsalgsrapport som skal sikre boligkundene bedre informasjon ved bolighandel. Enkle verditakster fases ut, til fordel for rapporter basert på mer detaljerte og grundige undersøkelser.

Boligsalgsrapporten er i prinsippet en tilstandsrapport, men det blir spesielt lagt vekt på å vurdere de byggetekniske forholdene som er særlig relevante ved eierskifte.

Les også på DN.no:

Lavprispiloter kaster seg inn i kampen mot Norwegian

Gründere håver inn på salg til Ferd

Asia i dag: Frykter «De fem sårbare»

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus