Gjensidige bøtelegges av Datatilsynet for kundespionasje

«SVÆRT KLANDERVERDIG» Gjensidige og toppsjef Helge Leiro Baastads overvåkningspraksis av sine kunder slås hardt ned på av Datatilsynet. (Foto: NTB scanpix)
«SVÆRT KLANDERVERDIG» Gjensidige og toppsjef Helge Leiro Baastads overvåkningspraksis av sine kunder slås hardt ned på av Datatilsynet. (Foto: NTB scanpix)

Gjensidige Forsikring får en bot på 600.000 kroner av Datatilsynet for å ha spionert på kunder. Også i fjor høst ble selskapet bøtelagt for det samme.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den gang godtok selskapet boten, som også da var på 600.000 kroner. Selskapet bøtelegges for sin håndtering av personalopplysninger og for spaning på intetanende kunder, skriver DN.no.

Ifølge Datatilsynet stammer spaningen fra samme periode som det første forholdet. Gjensidiges representanter skal ha spanet på en kunde, videofilmet og dratt hjem til vedkommende og presentert seg som privatpersoner for å forlede kundens samboer til å gi fra seg informasjon.

Juridisk fagdirektør Cecillie Rønnevik i Datatilsynet mener forholdene er sterkt klanderverdige og håper at bøtene sender et sterkt signal til forsikringsbransjen.

Hun understreker at Datatilsynet ser svært alvorlig på saken.

Informasjonsdirektør i Gjensidige, Øystein Thoresen, mener det er feil av Datatilsynet å bøtelegge dem mens det foregår en prosess med å dra opp skillelinjene for etterforskning av forsikringssvindel i personvernnemnda.

Han påpeker at tilsynets anmerkninger er lastet med faktafeil, noe selskapet vil vurdere nøye når de skal gi sine merknader til varselet vedrørende den nyeste boten.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus