TV-reklamer hysjer ned bindingstid

FORTELLER IKKE HELE SANNHETEN: Reklamen fra RiksTV sa ingenting om at du måtte binde deg i tolv måneder. Det mener Forbrukerombudet bryter loven, og nå har de fått nok. (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)
FORTELLER IKKE HELE SANNHETEN: Reklamen fra RiksTV sa ingenting om at du måtte binde deg i tolv måneder. Det mener Forbrukerombudet bryter loven, og nå har de fått nok. (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Canal Digital og RiksTV risikerer bøter, etter reklamer for bindende avtaler uten advarsler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

«RiksPakken kostnadsfritt i 4 måneder, fri installasjon, SMART-boks til kr 1» lød annonsen på VG Nett fra RiksTV på nyåret.

Problemet var bare at nye kunder måtte binde seg for 12 måneder, og tilbudet ville koste minst 3.718 kroner. Noe annonsen ikke nevnte med ett ord.

«Vi halverer bindingstiden på parabol-TV og feirer med halv pris på våre kanalpakker!» skrev Canal Digital Parabol på nettsiden sin for en uke siden. Problemet her var at de ikke oppga hva den nye bindingstiden var, heller ikke at halv pris bare gjaldt ut denne.

Forbrukerombudet mener begge reklamene kan være ulovlige i henhold til markedsføringsloven, og fikk stanset begge to. Og nå har ombudet fått nok.

– Dette har vi snakket med TV-leverandørene om flere ganger. Hver gang har de sagt at de vil ordne opp, men neste gang vi ser slikt, blir det sanksjoner, lover forbrukerombud Gry Nergård.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Canal Digital Kabel må punge ut etter omstridt abonnementsendring

Kortere binding, lite info

I fjor skjedde det noe i det norske TV-markedet. Forbrukerombudet fikk fjernet bindingstidene i strømmingstjenestene, som hos HBO Nordic, og ingen tradisjonelle TV-leverandører skal binde kunder i over 12 måneder.

Dessuten skal de aller fleste nå ha muligheter for å bryte bindingen mot en pris, og dessuten gjort det enklere å si opp avtalen via nettet.

Men bransjen preges fortsatt av bindingstider og høye totalpriser, og ombudet håper å barbere bort enda flere bindingsmåneder i år. Og uansett hvor lange de er, må bindingen komme klart frem i reklamen. Noe Forbrukerombudet mener TV-bransjen er langt fra flinke nok til. De vil derfor følge bransjen med argusøyne i år, og straffe de som ikke forholder seg til loven, for eksempel med tvangsmulkt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vær en bevisst forbruker! oppfordrer fagdirektør Bente Øverli i Forbrukerombudet.

– De aller fleste opererer fortsatt med bindingstid, så ikke gå bindingsfella.

Hvor er det billigst å se engelsk fotball? Sjekk prisforskjellene!

RiksTV: Kundene vil ha binding

– Vi har hatt to tilfeller av slike nettannonser, hvor vi ikke har klart å følge reglene og fått henvendelser fra Forbrukerombudet. Begge ble rettet så fort det var praktisk mulig. Og jeg tror i alle fall den ene var grunnet kampens hete, forteller informasjonssjef Jens-Petter Gjelseth i RiksTV til DinSide.

Etter annonseblemmen ba Forbrukerombudet dem å skrive under et dokument som gjør at de ved neste lovbrudd kan bli sanksjonert, "bøtlagt", nærmest umiddelbart. Gjelseth regner med at de vil signere.

– Dere har 12 måneders bindingstid, er det aktuelt å jekke dette ned?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har en sterk formening om at kunden setter pris på bindingstiden, da vi slik kan blant annet kan gi bedre tilbud på maskinvare og flere frimåneder. Endrer vi bindingstiden, vil tilbudene nødvendigvis følge med i takt, begynner Gjelseth.

– Men vi vurderer den type foretningsregler fortløpende, og hver eneste dag ser vi på hva som er fornuftig for oss og abonnentene.

Les også: Derfor snudde HBO i Norge etter alt bråket