Canal Digital må punge ut etter abonnementsendring

PROTEST: Facebook-siden Canal Digital Forbrukerprotest manet til kamp mot Canal Digitals nye prisstruktur. Men bare de i bindingstid får beholde både hastighet og pris. (Foto: Ole Petter Baugerød Stokke)
PROTEST: Facebook-siden Canal Digital Forbrukerprotest manet til kamp mot Canal Digitals nye prisstruktur. Men bare de i bindingstid får beholde både hastighet og pris. (Foto: Ole Petter Baugerød Stokke)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen får hundrelapper, andre får ny hastighet til gammel pris. Alle kan si opp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Canal Digital hadde tidligere fem ulike bredbåndsabonnementer, fra 247 til 999 kroner. Dette ble i høst endret til tre, fra 399 til 599 kroner. Med andre ord: Billigere for de som betalte mest, dyrere for de som betalte minst.

Mange måtte velge mellom å gå ned i hastighet eller opp i pris. Gjorde de ingenting selv, ble resultatet ofte det sistnevnte.

Les også: Raser mot Canal Digitals nye priser – var for billig, mener selskapet

Resultatet ble rasende kunder. På Canal Digital sine Facebook-sider strømmet klagene på , og Facebook-gruppen "Canal Digital Forbrukerprotest" ble opprettet. På siden, som kjøpte Facebook-annonser for å spre budskapet, ble de 450 medlemmene oppfordret til å skrive under på en underskriftskampanje og sende klager til Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.

287 kunder skrev under, og flere sendte også klager til nemnda. Nå har mange av dem vunnet frem. Men bare delvis.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Får hundrelapper, kan si opp

I de åtte vedtakene fra nemnda får Canal Digital kritikk for måten de har endret bredbåndsporteføljen på. Men kanskje ikke på den måten kundene hadde sett for seg. Klagerne, som var utenfor bindingstid, ville nemlig beholde både hastigheten og prisen de hadde tidligere. Det får bare én av kundene.

Alle andre klagere får kun delvis medhold, og tilbakebetalt differansen mellom ny og gammel pris fra 1. oktober i fjor til én måned etter nemndas vedtak, som falt i slutten av november.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I de fleste tilfeller betyr dette noen hundrelapper. Kundene skal også få si opp abonnementene, uansett om de er i bindingstid eller ikke. Dette er dog ofte uaktuelt, da mange bare har én tilbyder der de bor.

Les også: Canal Digitals nye T-We Box fungerer ikke sammen med Apple-produkter

Canal Digital fulgte ikke loven

Gjorde ikke Canal Digital-kundene noe selv, ble mange automatisk satt på dyrere abonnenter, for å beholde hastighetene sine. Kundene ble varslet om dette i et brev.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men: "Varselet (og vilkårene) inneholder imidlertid intet om retten til å heve avtalen ved ensidige endringer, jamfør ekomloven" skriver nemnda i avgjørelsene, og hepp presto:

"Varselet tilfredsstiller ikke kravene i ekomloven, og endringene er etter nemndas oppfatning så vesentlige at nemnda finner at klager ikke er forpliktet til å betale den nye prisen".

I tillegg: Nemnda "finner det kritikkverdig" at Canal Digital ikke har opplyst kundene om at de kunne ta klagene sine videre dit.

Les også: TV 2 vil gjenoppta Canal Digital-forhandlingene

Beklager blemmen

Canal Digital lover å ha fulgt vedtakene fra nemnda, og skal ha tilbakebetalt abonnentene det gjaldt. De lover også å la kunder gå fra avtalene sine.

– Vi beklager at varslingsbrevet ikke inneholdt informasjon om hevingsrett, og vil derfor sende ny informasjon om dette til våre brebåndskunder, forteller informasjonssjef Catharina Kokkim i Canal Digital til DinSide.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kunder som ikke klaget til Brukerklagenemnda skal også kunne få tilbakebetalt prisdifferansen, om de vil heve abonnementet sitt.

Vi har testet Canal Digital-kundenes nye hverdag

Ny hastighet, gammel pris

– Kunder med bindingstid har fått beholde ny hastighet til gammel pris ut bindingstiden. Disse kan også heve abonnementet, fortsetter Kokkim.

Dette skjedde etter at Forbrukerombudet involverte seg i saken. Ombudet mottok nemlig over 100 klager etter Canal Digital-omleggingen.

– Jeg er fornøyd med at Canal Digital har tatt våre betenkeligheter på alvor, sa forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Les også: Raser mot Canal Digitals nye priser