Åge Korsvold ut av Orkla: – Min jobb her er gjort

GÅR AV: Så snart hans etterfølger er på plass, trer Orklas konsernsjef Åge Korsvold av. Arkivfoto: Heiko Junge (NTB scanpix)
GÅR AV: Så snart hans etterfølger er på plass, trer Orklas konsernsjef Åge Korsvold av. Arkivfoto: Heiko Junge (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter halvannet år er jobben med å rydde opp i Orkla gjort, konstaterer Åge Korsvold. Han går av som konsernsjef så fort styret har funnet en erstatter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ligger tilsynelatende ingen dramatikk i at Korsvold nå takker for seg. Han ble i april 2012 håndplukket av hovedeier Stein Erik Hagen for å rydde opp i Orklas omfangsrike virksomhetsstruktur og rendyrke selskapets merkevarevirksomhet. Når «oppdraget» nå er utført, må nye krefter inn, framholder Korsvold.

I løpet av halvannet har han blant annet kvittet seg med det resterende av solenergiengasjementet til Orkla, det vil si andelene i RECs virksomheter etter Elkem-salget i 2011, etablert aluminiumssamarbeid med Hydro i Sapa, skilt ut og børsnotert Borregaard og redusert betydelig aksjeporteføljen til konsernet.

– Korsvold har fullført den krevende og nødvendige restruktureringen i tråd med selskapets strategi. Konsernet er nå i en fase der merkevarevirksomheten vil være prioritert, sier styreleder Stein Erik Hagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Orkla skal kutte 400-500 millioner kroner

– Et engasjement

Korsvold (67) karakteriserer oppholdet i Orkla som «et engasjement», og at han regner med at en ny, fast konsernsjef blir ansatt i løpet av noen måneder. Han hevder overfor DN at det ikke ligger noe press fra styret bak beslutningen og at temaet har vært «diskutert fra tid til annen».

Selv framhever han overfor TV 2 kjøpet av suppeprodusenten Rieber & Søn og tannbørsteselskapet Jordan, men er vel så opptatt av omfattende strukturelle endringene som ikke er like synlige utad – blant annet i konsernets toppledelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Orkla er Norges største merkevareselskap, og vi må noe ut av denne størrelsen. Vi må bruke den til å skape større konkurransekraft, sier Korsvold.

Han akter å trappe noe ned på sin aktivitet når han er ferdig i Orkla og sier han «har noen verv og noen interesser».

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg skal fortsatt være aktiv, men det blir et litt friere liv enn ved å lede Orkla, sier han.

Les også: Hydro og Orkla skaper aluminiumsgigant

Sterkere Orkla

Ifølge Orkla-analytiker Roger Berntsen i NetFonds var det hovedeier og styreleder Stein Erik Hagen selv som etter sin inntreden bygde ned merkevarevirksomheten til Orkla, blant annet ved å engasjere seg sterkt i solenergi. Når han nå har gjort helomvending, spesielt hva gjelder nettopp solenergi, står konsernet sterkere enn på lenge, fastslår Berntsen overfor TV 2.

Han mener Hagen ikke har vært «den beste storeieren for Orkla».

– Vi ser veldig positivt på det Korsvold har gjort med å rydde opp og rendyrke selskapet, og vi skal ha en del glede av Orkla i årene som kommer, sier Berntsen.

Utviklingen i aksjekursen til Orkla snudde oppover idet Korsvold ble konstituert for halvannet år siden, og hadde i et års tid en jevnt stigende kurve. Etter en korreksjon i sommer, ligger aksjekursen nå 14-15 prosent over nivået den hadde da Korsvold startet som konsernsjef.