Slik fungerer cashback

En rekke kredittkort gir rabatter og fordeler, men er du sen med betalingen går gjerne vinninga opp i spinninga. (Foto: Berit B. Njarga/Colourbox)
En rekke kredittkort gir rabatter og fordeler, men er du sen med betalingen går gjerne vinninga opp i spinninga. (Foto: Berit B. Njarga/Colourbox)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og husk at det er en baktanke bak de lave prisene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Cashback går ut på at du får en viss prosent av kjøpesummen du handler for, tilbake, for eksempel ved bruk av visse kredittkort. Det finnes også egne nettsteder som gir deg en prosentandel tilbake på alle nettkjøp du gjør via siden. Gode rabatter er vel og bra, men det er greit å være obs på at de lave prisene også er gunstige for den som står bak tilbudene.

– Målsettingen fra butikkenes ståsted er ikke å tilby en billigere produkt eller tjeneste, men å få kundene tilbake til butikken, sier Ragnhild Silkoset, professor ved Institutt for Markedsføring ved Handelshøyskolen BI til DinSide.

Syv til åtte prosent tilbake

Nettsiden Kickback.no startet opp for noen år siden med cashback til sine medlemmer. Nå har det dukket opp en ny konkurrent, nærmere bestemt Startshop.no, som ble lansert i august i år.

Handler du via denne nettsiden, kan du få opptil 7-8 prosent cashback.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Du trenger kun å oppgi mailadressen din for å bli medlem på sida. Når du handler via våre sider, samler du opp en bonus, som du får tilbake som gavekort eller forhåndsbetalt VISA-kort, forteller Trond Tjøntveit i Startshop.no til DinSide.

Å være medlem er gratis, og du får cashback fra Startshops blant annet tradisjonelle nettbutikker, hotellsøkemotorer og reiseselskaper.

Billig - hvis du betaler i tide

Det er slett ikke bare nettbutikker som gir deg cashback. Også rabattordninger som Trumf og Coops medlemskap fungerer i prinsippet som en form for cashback, i og med at du får en prosentandel av det du kjøper for tilbake.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Trumf gir deg 1 prosent tilbake, og 3 prosent på utvalgte dager, mens størrelsen på Coop-fordelen avhenger av hvor du bor.

En rekke kredittkort gir deg også rabatter ved bruk, der de trekker fra en prosentandel av kjøpet på månedens faktura.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruker du kredittkort for å oppnå rabatt, er det viktig å betale for bruken på neste måneds faktura. Hvis ikke risikerer du at renten begynner å løpe, og da blir ikke det du har "spart" i rabatt mye verdt.

Husk også at de fleste kredittkort kun gir deg rabatt ved bruk på spesifikke steder, og ikke i alle butikker. Ett av unntakene er Trumf Visa, som gir deg 1 prosent rabatt på alle kjøp verden over.

Fordeler gjør kredittkortet dyrere

Sjeføkonom Reid Krohn-Pettersen i Norsk Familieøkonomi har i forbindelse med en test av kredittkort uttalt at kredittkortenes fordelsprogram ofte er ment som et lokkemiddel for å bestille og å ta i bruk kredittkortet.

– Jo flere fordeler i kortet, jo dyrere kredittrente har du, uttalte Krohn-Pettersen i en pressemelding tidligere i år i forbindelse med en test av kredittkort. Da er det verdt å merke seg at Trumf Visa, med cashback på alle kjøp, er en av testtaperne i testen fra Norsk Familieøkonomi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS Eurobonus og Norwegian Reward er andre eksempler på cashback. Her kan du lese hvilket av flyselskapenes fordelsprogram DinSide mener er best.

Ikke bare gunstig

At cashback kan virke gunstig og forlokkende for kundene, er det ingen tvil om. Samtidig er det som nevnt andre grunner til at man gir cashback til kundene. Ifølge professor Ragnhild Silkoset er målet med cashback å få kundene til å vende tilbake, ved å bygge en såkalt kalkulativ lojalitet.

– Man kommer tilbake fordi det gir økonomiske fordeler - i motsetning til affektiv lojalitet, hvor man kommer tilbake pga følelser til et merke, forteller Silkoset. Hun tror dette virker på noen kundesegmenter, men slett ikke på alle. – Dersom forretningen ønsker de prissensitive kundene til å komme tilbake, er det effektivt. For de kundegruppene som ønsker verdi og kvalitet, vil ikke dette ha noen særlig effekt, mener BI-professoren, som legger til at det for en del kunder kan ses på som tilsvarende et gavekort. Det er ok å få, men mye styr for å få brukt opp.