Forbrukerrådet: Dragkamp om persondata

Direktør Randi Flesland spår kamp om eierskap til og kontroll over persondata i årene framover. Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix
Direktør Randi Flesland spår kamp om eierskap til og kontroll over persondata i årene framover. Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi selger oss billig og gir fra oss for mange opplysninger når vi handler, mener Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun spår kamp om eierskap til og kontroll over persondata i årene framover.

De fleste forbrukere er bekymret for personvernet når de handler på nettet, viser en undersøkelse gjort for Forbrukerrådet.

Hele åtte av ti spurte er mer eller mindre bekymret for hvordan personopplysninger håndteres når de handler på nettet, ifølge spørreundersøkelsen.

Tallene ble presentert på et seminar om nye betalingsløsninger som Forbrukerrådet arrangerte sammen med Næringsforeningen i Trondheim torsdag.

Ubegrenset tilgang

Til tross for denne bekymringen gir vi ofte fra oss mer personopplysninger enn vi burde, mener Flesland.

– En app kan være gratis å laste ned. Men ofte er den virkelige betalingen et inngrep i personvernet ditt. Det er forbløffende hvor ubegrenset tilgang en app skal ha på informasjon om deg for å kunne virke, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også ved andre betalingsformer samles store mengder opplysninger om oss selv, som så brukes til målrettet markedsføring.

– Spørsmålet er hva slags kontroll vi selv skal ha over våre egne data. Hvem skal ha eierskap til personopplysningene, vi selv eller den kommersielle aktøren, spør Flesland.

Balanse

Forbrukerrådet ønsker å bevisstgjøre forbrukerne og ansvarliggjøre aktørene, sier Flesland.

– Vi vil vise fram muligheter og farer, og sørge for at forbrukernes interesser blir ivaretatt. Det må være en rimelig balanse mellom hva vi gir fra oss og hva vi får, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spørreundersøkelsen viser også en viss skepsis til å bruke mobilen som lommebok. Nesten halvparten av de spurte er ikke interessert i å bruke mobilen som betalingsmiddel.

Den skepsisen er trolig på vikende front, tror trendanalytiker Ole Petter Nyhaug, som også innledet på seminaret. Han viser til at 60 prosent i aldersgruppen 20-24 år jevnlig bruker mobilbank.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil ha kontroll

Også Nyborg spår kamp om eierforholdet til personopplysninger.

– Dagens unge trendsettere tilhører en «skikkelig» generasjon, opptatt av trygghet og kontroll over egne liv. Vi gir fra oss masse data om oss selv hver gang vi handler. Poenget er at vi selv skal eie våre egne data. Dersom en butikkjede har samlet mange opplysninger om oss, må vi selv få tilgang til disse opplysningene – og selv eventuelt tjene penger på dem, sier Nyborg.