Åtte av ti er bekymret for personvern ved netthandel

SKEPTISKE: Åtte av ti spurte er mer eller mindre bekymret for hvordan personopplysninger håndteres når de handler på nettet. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
SKEPTISKE: Åtte av ti spurte er mer eller mindre bekymret for hvordan personopplysninger håndteres når de handler på nettet. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

De fleste forbrukere er bekymret for personvernet når de handler på nettet, viser en undersøkelse gjort for Forbrukerrådet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hele åtte av ti spurte er mer eller mindre bekymret for hvordan personopplysninger håndteres når de handler på nettet, ifølge spørreundersøkelsen.

Den viser også en viss skepsis til å bruke mobilen som betalingsmiddel. Nesten halvparten av de spurte er ikke interessert i å bruke mobilen som betalingsmiddel. Interessen er størst blant menn og i aldersgruppen under 40 år.

Tallene presenteres på et seminar om sikkerheten i nye betalingsløsninger som Forbrukerrådet arrangerer sammen med Næringsforeningen i Trondheim torsdag.

Forholdet mellom personvern og nye betalingsløsninger er blant spørsmålene som drøftes. Hvor mange opplysninger om oss selv trenger vi egentlig å gi fra oss for å betale ei regning?

Spørreundersøkelsen ble gjennomført i november, og er basert på 1.000 intervjuer.