Meny

Åtte av ti er bekymret for personvern ved netthandel

SKEPTISKE: Åtte av ti spurte er mer eller mindre bekymret for hvordan personopplysninger håndteres når de handler på nettet. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
SKEPTISKE: Åtte av ti spurte er mer eller mindre bekymret for hvordan personopplysninger håndteres når de handler på nettet. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De fleste forbrukere er bekymret for personvernet når de handler på nettet, viser en undersøkelse gjort for Forbrukerrådet.

Hele åtte av ti spurte er mer eller mindre bekymret for hvordan personopplysninger håndteres når de handler på nettet, ifølge spørreundersøkelsen.

Den viser også en viss skepsis til å bruke mobilen som betalingsmiddel. Nesten halvparten av de spurte er ikke interessert i å bruke mobilen som betalingsmiddel. Interessen er størst blant menn og i aldersgruppen under 40 år.

Tallene presenteres på et seminar om sikkerheten i nye betalingsløsninger som Forbrukerrådet arrangerer sammen med Næringsforeningen i Trondheim torsdag.

Forholdet mellom personvern og nye betalingsløsninger er blant spørsmålene som drøftes. Hvor mange opplysninger om oss selv trenger vi egentlig å gi fra oss for å betale ei regning?

Spørreundersøkelsen ble gjennomført i november, og er basert på 1.000 intervjuer.

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus