Evry mister kontrakt med DNB etter nettbanktrøbbel

Artikkelen fortsetter under annonsen

IT-selskapet Evry varsler nedbemanning med 300 årsverk etter at DNB har valgt det indiske selskapet HCL Technologies til å drifte nettbanken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kontrakten med DNB er verdt rundt 700 millioner kroner, men langvarig misnøye med manglende stabilitet på nettbankløsningen er en av grunnene til at DNB har valgt Indias største IT-selskap til å overta, skriver Aftenposten.

Senest i slutten av september var nettbanken til DNB nede, og i november i fjor gikk både nettbanker og minibanker til DNB ned to ganger.

– Vi har gjort opp status etter erfaringene vi har gjort oss de siste årene. Det er klart at uheldige hendelser i systemer som er viktige for kundene, har vært avgjørende for valget av leverandør. Vi ønsker ikke at våre kunder skal føle seg usikre på om nettbanken fungerer eller ikke, sier Liv Fiksdahl, konserndirektør for IT i DNB.

HCL etablerte eget kontor i Norge i 2010 og har Statoil og Telenor på kundelisten. Selskapet leverer også IT-løsninger for børsen i Singapore og til Deutsche Bank.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Evry, som er Norges største IT-selskap, sier at konsekvensen er at de må nedbemanne med rundt 300 årsverk.

– Vi vil i første gang se nærmere på bruk av innleide konsulenter, men det kan bli vanskelig å unngå oppsigelser, sier informasjonsdirektør Geir Remman.

Han konstaterer at selv om Evry har jobbet for å forbedre seg, har tydeligvis dette skjedd for sent til at DNB ville gi dem en ny kontrakt.