Kundene rømmer fra Ica og Rimi

Færre og færre velger Rimi og ICA når de skal gjøre dagligvareinnkjøpene. Foto: NTB scanpix
Færre og færre velger Rimi og ICA når de skal gjøre dagligvareinnkjøpene. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pengene har lenge rent ut av Ica Norge. Nå øker også kundeflukten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ica-konsernet går så det griner – I Sverige. I perioden januar til september tjente den svenske dagligvaregiganten drøyt to milliarder kroner på hjemmebane.

I Norge er hverdagen en helt annen. Her fortsetter tapsdansen, skriver Dagens Næringslivs papirutgave torsdag.

Ved utgangen av september hadde Ica Norge et underskudd på 730 millioner, og det vil ikke være noen overraskelse om tapet i år ender på samme nivå som de to foregående: Minus en milliard kroner.

«Svært dårlig»

Ifølge kvartalstallene som Ica-konsernet la frem igår fortsetter kundeflukten fra konsernets Ica- og Rimi-butikker i Norge.

– Salgsutviklingen vår i Norge er svært dårlig, og selv om vi nå nesten har full effekt av innsparingsprogrammet, klarer vi ikke å kompensere for den negative salgsutviklingen, sier Icas konsernsjef Per Strömberg.

Mer enn halvvert

Etter det DN forstår er Icas markedsandel rundt 11 prosent. Gapet er enormt fra Rimis glansdager da kjeden hadde en markedsandel på 25 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

ICA-sjefen vil helst ikke si så mye om årsaken til problemene.

- Jeg vil ikke gå inn på historien, men vi har for høye innkjøpspriser og for store distribusjonskostnader. Det har gitt en for høy pris i butikken, og vi har havnet på en fallende kurve, sier Strömberg.


Les hele saken i torsdagens utgave av Dagens Næringsliv på papir, nettbrett eller som e-avis.

Les også: Rema og NorgesGruppen tar markedsandeler