Nedtur for Norwegian

Konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian opplever sterk passasjervekst og peker på gode utsikter, men resultatene tynges av oppstartsproblemer på langdistanse i tredje kvartal. Foto: NTB scanpix
Konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian opplever sterk passasjervekst og peker på gode utsikter, men resultatene tynges av oppstartsproblemer på langdistanse i tredje kvartal. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dreamliner-problemene slår kraftig ut i regnskapene i tredje kvartal.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyselskapet Norwegian leverer noe svakere enn ventet i tredje kvartal (se tabell), der en varm nordisk sommer og Dreamliner-problemer kostet selskapet over 250 millioner kroner.

Dreamliner tynger Norwegian-sjef Bjørn Kjos påpeker at resultatet var betydelig påvirket av kostnadene ved leasede erstatningsfly på langdistanserutene.

– I dette kvartalet ser vi tydelig linjene av selskapets vekststrategi. Vi har en sterk passasjervekst i alle markeder og vi har klart å opprettholde en høy kabinfaktor. Samtidig er resultatene våre dette kvartalet betydelig påvirket av ekstrakostnadene forbundet med erstatningsflyene for Dreamlineren. I tillegg, valgte nordiske soljegere å nyte den varme sommeren hjemme i stedet for å fly sørover, sier han i en kommentar.

Selskapet oppgir ekstrakostnadene til 101 millioner kroner i kvartalet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men, varmegradene kostet Norwegian mer.

Finansdirektør Frode Foss anslår at det fine sommeværet kostet Norwegian 150 millioner kroner i færre reisende, ifølge TDN Finans.

Les også: Norwegian oppretter nye datterselskaper

Sterk passasjervekst

Likefullt gikk Norwegian med et overskudd på over en halv milliard kroner før skatt.

Antall reisende økte med 16 prosent til 6,02 millioner passasjerer i kvartalet, opp fra 5,2 millioner passasjerer i tredje kvartal ifjor, opplyses det.

Selskapets enhetskostnader falt også med tre prosent til 0,40 kroner per kilometer i perioden, mens kabinfaktoren var 81 prosent, ned én prosent fra sammme periode ifjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian ser også enhetskostnadene «rundt 40 øre» i 2014 gitt visse drivstoff- og valutaforutsetninger.

Oppvask

Det har vært stort fokus på Norwegian den siste måneden:

25. september satt Bjørn Kjos i oppvaskmøte i Oslo med en rekke Boeing-topper etter alle Dreamliner-problemene. Lavprisflyselskapet har slitt med flere kraftige forsinkelser på langrutene som følge av tekniske problemer med de splitter nye «superflyene». Denne kvelden ble de enige om en plan for å hindre ytterligere kaos:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Boeing har undervurdert problemene

Norwegian holder imidlertid fast på planene for innfasing av de nye maskinene, ifølge kvartalsrapporten.

«Langdistanseproduksjonen vil vokse i takt med innfasingen av fly, og selskapet vil ha syv Boeing 787 ved utgangen av 2014», heter det.

Deler selskapet

Problemene har imidlertid ikke avtatt helt.

15. oktober ble det kjent at Norwegian splittes opp i flere selskaper. En ny struktur er helt nødvendig for å sikre selskapets internasjonale vekst og nødvendige trafikkrettigheter, understreket Norwegian-ledelsen. Norwegian går dermed fra å være et skandinavisk til et internasjonalt selskap. Skandinaviske piloter overføres til nytt selskap, men skal beholde lønns- og arbeidsvilkår.

Les mer her: Norwegian splittes i flere selskaper

Omtrent samtidig kom nyheten om at Norwegian-pilotene varsler storstreik, etter at det ble brudd i tariffoppgjøret.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Streikefare Pilotene mener de kommer til å bli fratatt rettigheter de har fått gjennom en rekke oppgjør, hvis Norwegian-ledelsen gjennomfører en massiv omorganisering. Norwegian Pilot Union mener å ha holdepunkter for å vente at bedriften vil etablere nasjonale flyselskaper, lik de nyopprettede selskapene Norwegian Air Norway og langdistanseoperatøren Norwegian Long Haul, i hvert enkelt av landene selskapet opererer i.

Hvis ikke megling fører frem søndag 3. november, så kan flyene stå på bakken neste morgen.

Norwegian vil at over 220 piloter i Sverige og Danmark skal si ja til å flytte over i et bemanningsselskap og fristille seg fra tariffavtalen innen 1. november.

Les også:

Norwegian-piloter varsler storstreik om to uker

Norwegian vil vingeklippe piloter før streik

NORWEGIAN

(tall i millioner norske kroner)

Q3 2013

Q3 2012

Ventet, ifølge TDN Finans

Omsetning

4878

4224

4883

Driftsresultat

634

708

694

Resultat før skatt

604

873

699

Les også:

DNB banker til

Røde tall for Rec