Oljeavgifter settes opp i statsbudsjettetStatsbudsjettet gjør det dyrere å fyre med olje, å fiske og fly

Klimagrep i statsbudsjettet: Det blir dyrere å holde varmen med olje. Foto: Colourbox.
Klimagrep i statsbudsjettet: Det blir dyrere å holde varmen med olje. Foto: Colourbox.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen vil sette opp CO2-avgiften på fyringsolje og drivstoff til fly og fiskefartøy i statsbudsjettet for 2014. – Bra, men ikke nok, mener Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skal koste mer å holde det varmt med oljefyr i 2014. CO2-avgiften på mineralolje øker fra 230 kroner til 330 kroner per tonn i regjeringens forslag til statsbudsjett.

Utslippene fra fyringsolje var på 1,4 millioner tonn av Norges samlede klimautslipp på 52,9 i 2012.

CO2-avgiftene for inneriks luftfart økes med 50 kroner per tonn CO2, til 330 kroner.

- Dette er et skritt i riktig retning. At luftfarten kommer med i klimakvotesystemet, er ikke nok, sier leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund til ABC Nyheter.

Samtidig går CO2-avgiften for drivstoff til fiskeflåten opp fra 50 til 98 kroner tonnet.

- Det er kjempeviktig for å stimulere til de mest miljøvennlige fiskebåtene, som også er de minste. Trålerflåten slipper ut mye mer CO2 enn kystfisket gjør, sier Haltbrekken.

Les også: Norwegian vil forby EU å kreve klimakvoter av flyselskapene

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oljefyring skal bort

Bruken av olje til fyring har stupt de siste tiårene, og skal ifølge klimaforliket forbys fra 2020.

I 2011 gikk det med 632 millioner liter fyringsolje, mot 4000 millioner på 70-tallet, ifølge en rapport laget for Olje- og energidepartementet. Én effekt av å fjerne oljefyring, er for øvrig at Norge da mister reservekapasitet i år med lite vannkraftproduksjon.

Norsk Petroleumsinstitutt mener forbud mot oljefyring er dårlig miljøpolitikk.

- Vi trur denne avgiftsøkningen er helt avgjørende for å fase ut oljefyringa. Det håper vi virkelig blir stående også etter regjeringsskiftet, sier Haltbrekken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I den nye regjeringsplattformen bekreftes forbud innen 2020. Men der skjerpes ett punkt fra klimaforliket: Ifølge forliket skal oljefyring være slutt i alle statlige bygg innen 2017. I den blå regjeringens grunnlag skal det samme gjelde kommunale bygg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer avgift på strøm

Elavgiften øker med 1,12 øre mot dagens 11 øre.

- Det er bra at man øker den, men den må økes mye mer for å ha effekt på energieffektivisering, mener Lars Haltbrekken.

- Norge har den laveste elavgiften i Norden. Sverige har 25 øre per kWh, danskene 60-70 øre. Vi mener elavgiften over noen år må dobles.

Av andre grep i klimapolitikken, setter Haltbrekken pris på satsingen på tog.

- Det er en kraftig økning på investeringer på jernbane. Det er kjempeviktig, sier han.

Regjeringen foreslår å bevilge 18,7 milliarder kroner til jernbaneformål, en økning på 30 prosent fra 2013.

Den avtroppende regjeringen ønsker også å øke kapitalen i Fondet for klima, forny-

bar energi og energiomlegging med 5 milliarder kroner.

Bellona misfornøyd med olje

Fra Olje- og energidepartementet meldes det samtidig et sterkt ønske om økt utvinningstempo av olje og gass i nord.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og miljøstiftelsen Bellona er kritisk til at oljebransjen slipper for lett unna.

CO2-avgiften fra petroleumsutvinning øker bare fra 410 til 419 kroner tonnet.

- Stoltenbergs siste budsjett er et eneste langt gjesp uten nye, viktige klimaløft. Nå må miljøkreftene på borgerlig side ta tak og rydde opp, sier Janne Stene, leder for Bellonas klima- og energiarbeid.

Stiftelsen har mer tro på Frp og Høyre:

- Vi har store forventninger til en ny skatte- og avgiftspolitikk fra de borgerlige. De har flagget en ny grønn skattekommisjon, men vi forventer allerede i år et skatteopplegg som i større grad straffer forurenserne. Oljenæringa bør betale høyere CO2-avgift, og den landbaserte industrien bør få like vilkår som oljeindustrien. Det vil bidra til den klimaomleggingen som Norge og verden trenger, sier hun.

Artikkelen er oppdatert med kommentar fra Bellona