Slik handler du trygt på nett
Lovene du kan bruke, fellene du må unngå og betalingsmetodene du bør velge.
Julehandelen nærmer seg med museskritt, og alt tyder på at enda flere pakker i år vil bli kjøpt på nettbutikker.
For mange er dette ren rutine, mens det for andre er en helt ny verden. Og uansett hvor mye erfaring du har, kan det fortsatt være noe å lære.
Her er det du må vite før, under og etter netthandelen.
1. Finn laveste pris
Sjekk først hvilken nettbutikk som er billigst. Dette gjør du enkelt ved prissøketjenester som Prisjakt.no.
Her skriver du simpelthen inn varen du skal kjøpe, og får opp lister med de billigste nettbutikkene. Husk samtidig å sjekke fraktprisen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen
Den mest reelle fraktprisen får du av butikken selv. Mange nettbutikker lar deg putte varen i handlekurven og gå helt til «utsjekking» før du har logget inn og betalt for noe som helst. Det er sluttprisen du får opp her som teller.
Og selvfølgelig: Sjekk at varen faktisk er på lager.
Les mer:
- Denne Prisjakt-appen er butikkenes store skrekk
- Prisjakt gir deg også statistikk – se hvordan harddiskene raste i pris
- Husk å skille dårlige fra gode tilbud!
2. Velg riktig nettbutikk
Ikke bare se på prisen før du velger butikk. Du bør handle fra noen du kan stole på.
På blant annet Prisjakt.no kan du også se tilbakemeldinger fra tidligere kunder, for å se hvor fornøyde de ble. Om den aller billigste butikken har fått dårlig tilbakemelding, kan det lønne seg å velge nestemann på lista om den behandler kundene bedre.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFor enhver pris må du unngå å handle fra butikker som er ren svindel, enten med falske varer eller rett og slett kriminelle hensikter.
Les mer:
- Slik avslører du en falsk nettbutikk
- Disse har blitt kåret til årets beste nettbutikker
- Disse falske logoene blir brukt for å lure deg
3. Frakt
Artikkelen fortsetter under annonsenDe fleste nettbutikker tilbyr deg flere måter å få pakken levert på. Dette kan bety stor forskjell i både leveringstid og pris. Så sjekk alltid prisene og vilkårene for de ulike metodene.
Vår personlige favoritt er å få pakken levert i nærbutikken. Du kan da hente den når det passer deg, innenfor butikkens åpningstider, og bor du sentralt kan den dukke opp i butikken allerede dagen etter bestilling.
Mange tilbyr også levering av pakken på døren. Selv har vi hatt store problemer med denne typen levering. Man risikerer at budene ringer på døren din midt i arbeidstiden, og hva som skjer videre med pakken da... varierer, for å si det pent. Et alternativ er å be budet levere pakken på jobben din.
Les mer:
- «Er det slik at budene bare kjører rundt og antar at folk er hjemme midt på dagen?»
- Posten: – Joda, vi ringer før vi kommer med pakken
- Stor pristest av fraktprisene (fra 2010)
4. Visa eller Mastercard?
Både debetkort som Visa og kredittkort som MasterCard gir deg beskyttelse fra loven. Finansavtaleloven sier at tap fra misbruk av kortet, for eksempel at det trekkes mer enn du har avtalt, skal tilbakebetales av banken (kortutsteder). Dette gjelder både debet- og kredittkort.
Artikkelen fortsetter under annonsenMen finansavtaleloven gir deg ekstra beskyttelse når du bruker kredittkort. Loven sier at du kan rette de samme kravene mot kortutsteder som du kan rette mot butikken. Det betyr for eksempel at du kan ta reklamasjonssaker direkte med banken når butikken ikke ordner opp, eller går konkurs. Dette gjelder ikke ved bruk av debetkort.
Artikkelen fortsetter under annonsenSamtidig kan bankene og kortselskapene gi deg ekstra trygghet gjennom vilkårene sine. Merk at dette ofte bare gjelder Visa-delen av kortet, ikke BankAxept som først og fremst brukes i norske butikker og nettbanker. Visa har tidligere sagt til DinSide at det skal være like sikkert å handle på debet som med kredit. Men det er én viktig forskjell uansett hva vilkår og lovverk sier: Med kredittkort betaler du til banken, i ettertid, og butikken trekker ingenting fra kontoen din.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet beste er å aldri betale på forhånd, før du vet at alt har gått etter planen. Kredittkort er ofte den letteste måten å gjøre dette på. Det absolutt verste er å overføre pengene direkte til selger før varen er levert. Da sitter du praktisk talt uten noen beskyttelse.
Les mer:
- Visa eller MasterCard? – Begge er like sikre! hevder Visa
- Derfor bør du bruke kredittkort på ferie
- Slik får du hjelp av kredittkortet om butikken går konkurs
5. Handle fra utlandet
Mange varer får man ikke kjøpt fra norske butikker, og man må utvide horisonten. Du må gjerne handle fra utlandet, men vær klar over flere farer.
For det første må du betale moms og gebyrer om varens verdi er over 200 kroner. Momsen er 25 prosent av handelens verdi inkludert frakt, mens gebyrene varierer kraftig.
Artikkelen fortsetter under annonsenDessuten mister du beskyttelse fra blant annet norsk reklamasjonsrett og angrerett.
Les mer:
- Nå vil den nye, blå regjeringen heve 200-kronersgrensen
- Slik kan du slippe toll og moms
- Tollsjokk fra Tollpost etter eBay-handel
6. Angrerett
Flere butikker reklamerer med åpne kjøp, hvor du kan kostnadsfritt kan returnere varen om du ikke liker den. Men på nettet har du denne rettigheten uansett.
Det kalles angrerett, og er nedfelt i angrerettloven. Inntil 14 dager etter at du har mottatt både varen og et angrerettskjema fra butikken kan du levere varen tilbake, uten å måtte oppgi noen grunn, og få alle pengene tilbake. Det eneste du trenger å betale er frakten.
Dette er også en «prøverett», da varen kan åpnes og brukes før den returneres. Men innenfor rimelighetens grenser; den må kunne leveres tilbake i tilnærmet samme stand.
Artikkelen fortsetter under annonsenLoven gjelder bare nettbutikker som henvender seg til nordmenn. De må ikke være norske, men for eksempel ha norsk tekst eller reklamere i Norge. Et eksempel er nettbutikken til Apple, som ikke er norsk i seg selv.
Les mer:
- Du kan kjøpe varen, prøve den og returnere den
- Mange butikker har returrett i tillegg til angrerett
- Slik er angreretten i utenlandske nettbutikker
7. Garanti og reklamasjon
Mange blander garanti og reklamasjon, men det er to vidt forskjellige ting: Reklamasjonsretten din er lovfestet, og gjelder praktisk talt alle produkter fra butikker som henvender seg til norske forbrukere. Garanti skal gi deg bedre rettigheter enn hva loven tilsier, og er noe produsenten eller butikken kan velge å gi deg. Om du handler på nett eller i butikk spiller ingen rolle her.
Artikkelen fortsetter under annonsenReklamasjonsretten gjelder i to eller fem år etter kjøpet, alt etter som hvor lenge produktet forventes å leve, og er langt mer omfattende enn mange tror. DinSide har fortalt utallige historier om folk som har fått gratis reparasjon, nye varer eller pengene tilbake på produkter som butikkene først nektet å reparere, etter å for eksempel ha funnet fukt i produktet.
Også denne loven gjelder kun for nettbutikker som henvender seg til nordmenn. Hvorvidt garantien gjelder når du handler fra utlandet, er opp til produsenten eller butikken.
Les mer:
- Du har reklamasjonsrett også ved private kjøp fra for eksempel Finn.no
- Tar reparasjonen lang tid? Krev pengene tilbake!
- Du kan reklamere på mobiler med både fall- og fuktskader
Har du flere tips til en trygg netthandel? Del gjerne ditt forslag i kommentarfeltet under artikkelen!