Ny undersøkelse viser store gap mellom bankene

GAP: Grafen viser at DNB for kundene oppleves som dyr. Skandiabanken (svart) scorer høyt på kundelojalitet, service og verdi for pengene. Foto: Skjermdump
GAP: Grafen viser at DNB for kundene oppleves som dyr. Skandiabanken (svart) scorer høyt på kundelojalitet, service og verdi for pengene. Foto: Skjermdump

– Flere bør vurdere å bytte bank, sier Fredrik Høst i EPSI Rating Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En EPSI-undersøkelse viser at Skandibanken for femte år på rad har de mest fornøyde kundene, tett fulgt av Eika Gruppen og Handelsbanken. Undersøkelsen av den norske bankbransjen baserer seg på over 3600 dybdeintervjuer per telefon med privatpersoner og bedriftskunder i Norge.

Les også: Norges Bank åpner for renteøkning fra sommeren

Kundeopplevelsen varierer en hel del mellom bankene. Nye målinger viser et økende gap mellom Skandiabanken, Eika Gruppen og Handelsbanken i forhold til de øvrige bankene.

– Flere bør nok med jevne mellomrom vurdere å bytte bank. Denne undersøkelsens resultater om kundetilfredshet, viser jo med all tydelighet at mange kan få en bank de er mer fornøyd med, sier daglig leder Fredrik Høst i EPSI Ratig Norge til Dine Penger.

Skandiabanken tror at de har tjent på at andre banker har økt renten på boliglån, mens de har holdt renten stabil. Konserndirektør for kommunikasjon i DNB, Thomas Midteide hevder at DNB tok støyten for de økende boligrentene.

Les også: Glem lavere boliglånsrente

– DNB tok støyten for bransjen da boliglånsrentene økte i vår. De norske bankene har fått kapitalkrav som gjør lån dyrere, og det er vanskelig å forklare på en enkel måte, sier Midteide til Dine Penger.

DNBs score er fem poeng under bransjegjennomsnittet for kundetilfredshet. Bankens kunder gir DNB bare 64,7 poeng i kundetilfredshet, nesten 14 poeng lavere enn Skandiabanken.

– Etter en periode der de yngre kundene har blitt mer og mer fornøyd med sine banker, så viser årets måling at de yngre kundene igjen er de minst tilfreds, skriver EPSI Rating Norge i en pressemelding.

Årets målinger av EPSI viser store sprik i kundetilfredshet mellom bankene. Foto: SkjermdumpÅrets målinger av EPSI viser store sprik i kundetilfredshet mellom bankene. Foto: Skjermdump

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus