DNBs nettbank nede for andre dag på rad
Fredag var banken utilgjengelig i nær fire timer fra 18-tiden til 21.45. Lørdag i 18-tiden var det igjen stopp for de rundt 1,7 millioner brukerne av banken. I 21-tiden var nettbanken fortsatt stengt.
Begge ganger er det en feil hos programleverandøren Oracle som har hindret DNB-kundene i å bruke datamaskin eller telefon for å få tilgang til banken. Minibanker og øvrige betalingstjenester er imidlertid operative.
Det er datafirmaet Evry som leverer den tekniske løsningen til DNB.
– Feilen ligger i en maskinvare hos Oracle, som er en av våre leverandører. Den har forårsaket at kundene ikke får tilgang til dnb.no og da heller ikke nettbanken sin, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry til NTB.
I januar oppsto det også en feil hos IT-giganten Oracle som rammet nettbankbrukere. En kritisk feil i programvaren Java kunne føre til sårbarhet for dataangrep.
Sikkerhetsbristen førte til at både Nasjonal sikkerhetsmyndighet og NorSIS anbefalte databrukere å deaktivere eller avinstallere programmet inntil Oracle hadde funnet en løsning.
Remman sier at feilen som nå har oppstått, ikke har noe med sikkerhetsproblemer å gjøre og er av en annen type.