DNBs nettbank nede for andre dag på rad

Nettbanken til DNB var lørdag kveld nede for andre dag på rad.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fredag var banken utilgjengelig i nær fire timer fra 18-tiden til 21.45. Lørdag i 18-tiden var det igjen stopp for de rundt 1,7 millioner brukerne av banken. I 21-tiden var nettbanken fortsatt stengt.

Begge ganger er det en feil hos programleverandøren Oracle som har hindret DNB-kundene i å bruke datamaskin eller telefon for å få tilgang til banken. Minibanker og øvrige betalingstjenester er imidlertid operative.

Det er datafirmaet Evry som leverer den tekniske løsningen til DNB.

– Feilen ligger i en maskinvare hos Oracle, som er en av våre leverandører. Den har forårsaket at kundene ikke får tilgang til dnb.no og da heller ikke nettbanken sin, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry til NTB.

I januar oppsto det også en feil hos IT-giganten Oracle som rammet nettbankbrukere. En kritisk feil i programvaren Java kunne føre til sårbarhet for dataangrep.

Sikkerhetsbristen førte til at både Nasjonal sikkerhetsmyndighet og NorSIS anbefalte databrukere å deaktivere eller avinstallere programmet inntil Oracle hadde funnet en løsning.

Remman sier at feilen som nå har oppstått, ikke har noe med sikkerhetsproblemer å gjøre og er av en annen type.

Personvernpolicy