- Dette er absolutt den verste abonnementstypen

Foto: NTB scanpix
Foto: NTB scanpix

NetCom dumper prisene på mobildatasurfing. Telenor vurderer å svare på priskrigen. - Det er alt for billig, sier NetCom-direktør.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Dette er absolutt den verste abonnementstypen en mobiloperatør kan tilby, sier analytiker Ole Petter Kjerkreit i ABG Sundal Collier.

Fredag 27. september var det 20 år siden NetCom brøt det norske telemonopolet og åpnet sitt mobilnett.

Dumper prisen

I anledning feiringen lanserer selskapet et jubileumstilbud med fri bruk av alle mobiltjenester som data, tale, sms og billedmeldinger i 12 måneder for under 300 kroner per måned uten binding.

Tilbudet fra NetCom dumper operatørenes datapriser for storbrukere. Telenors folkepakke er på 249 kroner, hvor kundene kan surfe 800 megabyte per måned og har fri bruk av tale, sms og andre tjenester.

Les også: Telenor på klagetoppen

Ledelsen i NetCom innrømmer at jubileumstilbudet er mer enn godt.

- Det er altfor billig. Men vi slår på stortrommen når vi feirer 20 år, og vil gjøre mer enn å fylle kaker i kantinen. Også kundene skal få glede av jubileet, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonsdirektør i NetCom.

Han legger til at selskapet er avhengig av få kundene til å surfe mere på data.

- Dette er en kampanje uten noen bindinger og er rettet mot alle mobilbrukere i Norge. Det er kundenes valg om de vil hoppe av.

- Men dere er med på å presse ned dataprisene?

- Vi har funnet et bærekraftgrunnlag. I utgangspunktet er vi avhengig av at folk bruker mere data, sier Vederhus.

- For godt til å være sant

- Resultatet av slike tilbud vil være at man tiltrekker seg ekstremkundene man ikke vil ha i nettet. Det er en internasjonal trend i nesten alle markeder at datatrafikken går i været uten at teleselskapene klarer å øke inntjeningen per kunde, sier Kjerkreit.

Les også: Kunne spore stortingspolitikere i utlandet

Han forklarer at den store konkurransen mellom operatørene som er hovedgrunnen, og at dette tilbudet vil gjøre inntjeningen enda vanskeligee i det norske markedet.

Teleanalytiker Espen Torgersen i Carnegie er enig, og er overrasket over NetComs jubileumstilbud.

- Det høres for godt ut til å være sant dersom tilbudet også gjelder kunder som er NetCom-abonnenter og uten bindinger, sier Torgersen.

Telenor vurderer motsvar - Markedet skal ikke bli forundret om Telenor igjen kommer med kampanjetilbud, sier Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor.

Les også: Baltisk dumping

Han gratulerer konkurrenten med jubileet.

- Gjennom 20 år har NetCom invitert til kappestrid med gjensidig skjerping som resultat. Kundene står igjen som vinnere med stadig bedre tilbud å velge mellom, sier Krokan.

Les hele saken i Dagens Næringsliv på papir, e-avis eller Ipad.

Les også: Markedets dyreste leilighet: Vil ha 184.000 kroner per kvadratmeter

Personvernpolicy