Meny

Flere tusen butikker kan forsvinne:

Kan bety kroken på døra for én av tre

SLUKER SMÅBUTIKKENE: De store kjedene, her representert med Elkjøp og Smart Club å Slependen, er i ferd med å sluke småaktørene. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
SLUKER SMÅBUTIKKENE: De store kjedene, her representert med Elkjøp og Smart Club å Slependen, er i ferd med å sluke småaktørene. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norsk økonomi har gått på skinner i mange år, men i noen bransjer blinker varsellampene.

Krisestemningen i sportsbransjen kan være i ferd med å bre seg til flere bransjer innen faghandelen, skriver Dagens Næringsliv.

Høye kostnader og svak salgsvekst gjør at situasjonen er i ferd med å bli kritisk for flere tusen butikker, ifølge en fersk rapport fra konsulentselskapet Hartmark utarbeidet i samarbeid med Virke.

Endeløse tilbudskampanjer fra de store kjedene og økt konkurranse fra netthandel har presset marginene til det kritiske. En tredjedel av butikkene har i dag en driftsmargin på 1,5 prosent eller lavere.

– Allerede i 2018 kan det bety kroken på døra for en av tre. Flere tusen butikker står i fare for å få kroken på døren, sier Reidar Mueller i Hartmark til DN. Han er bransjespesialist på faghandel.

– Fullstendig mangel på realitetsorientering

I Hartmark-rapporten trekkes høye lønnsoppgjør, økte leiekostnader og utsikter for søndagsåpne butikker etter regjeringsskiftet frem som noen av de viktigste årsakene til at stadig flere butikker kommer i faresonen. Mueller mener det eksisterer en fullstendig mangel på realitetsorientering blant lederne i bransjen .

Butikker innen telekom, helsekost og bøker fremheves som de mest utsatte bransjene for massenedleggelser i tillegg til sportsbransjen.

– Nesten utopisk

En av kjøpmennene som har valgt å legge ned er Finn Frisenfeldt Horn (58) fra Moss. Dårlig inntjening var en av årsakene til at familiens leketøysbutikk ble lagt ned etter 113 års drift.

– Skulle vi ha fortsatt, måtte vi ha satset tungt. Muligheten til å få høye inntekter på leketøy er nesten utopisk, sier Frisenfeldt Horn, som også er leder av Moss handelsstands forening.

Nå videreføres Frisenfeldt i stedet som ren nettbutikk.

Lokomotiver som IKEA

Reidar Mueller i Hartmark mener solide lokomotiver som IKEA, Jysk, Kid, Hennes & Mauritz og Varner-gruppen får faghandelsbransjene til å se bedre ut enn det de virkelig er.

Og paradoksalt nok kommer nedturen i faghandelen i en periode i norsk økonomi med velstandsøkning og økt kjøpekraft.

Med en kostnadsvekst som er større enn omsetningsveksten, tror Mueller at hele bransjer vil gå med underskudd i løpet av fire-fem år hvis det ikke gjøres omfattende endringer.

Les også:

Frykter bråstopp i norsk økonomi

– Høye lønninger et bevis på at vi lykkes

– Boomen i norsk økonomi er nå trolig over

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus