Uenig med forsikringsselskapet eller banken?

Vil ikke et selskap rette seg etter en avgørelse i Finansklagenemnda? Da må de betale eventuelle saksomkostninger ved en rettsak, foreslår Finansdepartementet. Foto: Colourbox.com
Vil ikke et selskap rette seg etter en avgørelse i Finansklagenemnda? Da må de betale eventuelle saksomkostninger ved en rettsak, foreslår Finansdepartementet. Foto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå må selskapet betale sakskostnadene om det blir rettsak, foreslår finansdepartementet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Finansdepartementet la i dag frem et forslag som skal gi forbrukerne bedre rettigheter ved uenigheter mellom kunden og forsikringsselskapet.

– Forbrukere skal kunne være trygge på at tvister med finansforetak vil bli løst på en god måte. Forslagene jeg legger frem i dag vil styrke forbrukernes stilling i finansmarkedene, sier finansminister Sigbjørn Johnsen i en pressemelding.

Forbrukerrådet støtter forslaget fra Finansdepartementet.

– Dette er en forbrukerseier, sier Jorge Jensen, fagdirektør for finans.

Les også: Ikke enig? Hit kan du klage

Må betale saksomkostninger

Er man uenig med vedtaket til et forsikringsselskapet, kan man i dag klage til Finansklagenemnda. Men selv om nemnda skulle støtte forbrukeren, er det lite å gjøre dersom selskapet ikke retter seg etter nemnduttalelsen.

Derfor foreslår Finansdepartementet nå at finansforetak som ikke retter seg etter nemnduttalelser i forbrukernes favør, må dekke forbrukerens sakskostnader ved en eventuell rettssak i første instans.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skulle forsikringsselskapet anke dommen videre til høyere rettsinstanser, vil de også måtte dekke forbrukerens saksomkostninger.

Forbrukerrådet er godt fornøyd med forslaget, som de mener vil gagne vanlige forbrukere, ikke minst bankkundene.

– Her gjør regjeringen noe som vil tjene vanlige forbrukere, og som vi selv har foreslått i finanskriseutvalget tidligere. Dette gjør at uttalelser fra nemnda i forbrukers favør blir mer slagkraftige. For forsikringsselskapene har dette vært etablert prosedyre i flere år, men nå blir det altså kodifisert, som det så fint kalles. For bankene var dette nytt og ikke noe de ville gå inn på. Det er i hovedsak bankene som nå møter en ny hverdag, sier Jorge Jensen i Forbrukerrådet til DinSide.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Varmepumpe var dårligere enn forventet, fikk pengene tilbake

Artikkelen fortsetter under annonsen

Må være tilsluttet klagenemnd

Departementet foreslår også at det kan bestemmes i forskrift at et finansforetak skal være tilsluttet en klagenemnd.

– Det finnes en lang rekke utenlandske tilbydere på forsikringssiden som ikke er tilknyttet Finansklagenemnda. I dag kan vi ikke behandle klager som omhandler disse selskapene, har Administrerende direktør Harald Sverdrup i Finansklagenemnda uttalt til DinSide tidligere.

Forslagene omfatter banker og andre finansinstitusjoner, betalingsforetak, e-pengeforetak, forsikringsselskap, pensjonsforetak, verdipapirforetak og forvaltningsselskap for verdipapirfond.

Les også: Forsikringene du bør ha