Mann (81) meldt på iPhone-konkurranse
Men han slipper å betale. Selv SMS-tjenester må nemlig holde seg til reglene.
- Ved hver automatisk fornyelse av faste abonnementstjenester skal forbruker få informasjon om:
- tjenesten
- leverandør, kundeservice
- hvordan stoppe tjenesten
- om abonnementet løper for eksempel per dag eller per måned, og om abonnementet fornyes automatisk
- prisen på abonnementet
- (Kilde: Forbrukerombudets retningslinjer for mobile innholdstjenester, som tilsvarer operatørenes CPA-reglement)
DinSide har utallige ganger advart mot konkurranser på nett, som ofte ber deg bruke telefonen for å vinne for eksempel en iPhone. Men hadde ingen gått på limpinnen, hadde heller ikke konkurransene eksistert.
- Lars Egil Berg: – Denne SMS-konkurransen er ren svindel!
- John Espen Larsen: – Neida, jeg har faktisk vunnet!
I fjor begynte rare meldinger å tikke inn på telefonen til en 81 år gammel nordmann. Ifølge meldingene var han del av en klubb, men nøyaktig hva dette innebar forstod han ingenting av. Ikke før telefonregningene kom i postkassen begynte han å forstå tegningen: På to måneder hadde han totalt blitt belastet 1.145 kroner for en tjeneste han mener aldri å ha bestilt.
Han klagde først til operatøren sin, uten hell, og i år har saken kommet opp i Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.
De mener han bør slippe å betale, og dette er gode nyheter for deg som mobilbruker.
Kundene raser mot SMS & Vinn – selskaper mener kundene har skylda
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen"En PIN-hva-for-noe?"
Etter mannen klaget til operatøren, tok operatøren kontakt med innholdsleverandøren som sendte 81-åringen meldingene.
«Kunden har besvart et spørsmål på internett for å kunne vinne en iPhone» skriver operatøren til Brukerklagenemnda.
Og leverandøren av konkurransen mener å ha beviset i loggene sine.
«Som vist i historikken har bruker meldt seg inn via en av våre annonser» forteller selskapet til nemnda.
Dette skal ha blitt gjort ved å taste inn en kode på nettet, som ble sendt til 81-åringens mobil etter han oppga nummeret på samme nettside. Men den eldre mannen hevder å ikke ha den ringeste anelse om hva en PIN-kode er, eller hvordan man bruker en, og nekter å betale for abonnementet konkurransen skal ha ført han inn i.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTa grep – slik sperrer du abonnementet ditt for SMS-tjenester
Brøt reglene
CPA står for Content Provider Access, og gjennom CPA-avtaler mellom operatørene og innholdsleverandørene åpner de for at andre kan ta betalt via deres telefonregninger.
Artikkelen fortsetter under annonsenMen operatørene har CPA-retningslinjer tjenestene må følge. Her står det at hver tekstmelding som sendes etter automatisk fornying av abonnementet må inneholde en mengde informasjon, blant annet om hva som fornyes, hvorfor, hva det koster og hvordan det stoppes. Slik informasjon mener nemnda at 81-åringen ikke fikk.
Enda strengere regler – nå må du bekrefte at du ønsker SMS-tjenester!
«Nemnda går ikke nærmere inn på om det er inngått gyldig avtale, da nemnda finner at meldingene som klager har mottatt ikke er i samsvar med Forbrukerombudets retningslinjer » skriver de i sitt vedtak.
Disse reglene tilsvarer CPA-retningslinjene. Det spiller altså ingen rolle hvorvidt 81-åringen, eller noen andre med hans mobil, har inngått avtale om å være med på noen iPhone-konkurranse.
Innholdsleverandøren har i nemndas mening brutt CPA-regelverket, og operatøren kan derfor ikke kreve betalt uansett. Og det samme gjelder selvfølgelig deg: Forholder ikke SMS-tjenesten seg til reglene, kan ikke operatøren din, ifølge nemnda, kreve betalt!