Fikk #drømmejobben i sosiale medier
På jobbjakt? Du kan øke sjansene dine om du deltar aktivt på nett.
Mange vet at en profil på LinkedIn er lurt hvis du vil at hodejegere og potensielle arbeidsgivere skal legge merke til deg. Men også Twitter kan vise seg å være en interessant rekrutteringskanal – og ikke bare for kommunikasjons- og markedsstillinger. På Twitter beror det nok riktignok på endel på tilfeldigheter, men det kan likevel være mulig å skaffe seg #drømmejobben hvis du går metodisk og målrettet til verks.
Les også: Assad fikk sommerjobb som konsernsjef
Merkevarebygging
Even Sandvold Roland er, til tross for sin unge alder, en veteran i strategisk bruk av sosiale medier.
Hans kommunikasjonsbyrå Rotor jobber for at oppdragsgiverne skal posisjonere seg best mulig mot talentene de ønsker å rekruttere, såkalt employer branding (merkevarebygging i arbeidsmarkedet). Her brukes sosiale medier aktivt som et av flere verktøy.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Jobbsøkeren kan bruke virkemidler som blogg, LinkedIn og digitale porteføljer for å aktivt ta kontroll over hvordan han eller hun fremstår på nett, og bidra til å bygge seg et navn innen sin nisje. Gjennom dialog på sosiale medier kan du dessuten etablere relasjoner til bedriften, og raskt skaffe opplysninger som er ekstremt verdifulle for jobbjakten, uttaler Sandvold Roland til DinSide.
Rotor har selvfølgelig hentet inn sin nyeste rådgiver gjennom sosiale medier. Hvordan det gikk til kan du lese i Rotor-bloggen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Disse tre sier JA, og nå er de ledere i store virksomheter
God match
I dagens arbeidsmarked kan rollen som tilbyder og etterspørrer være på begge sider av ansettelsesbordet. Merkevarebygging er derfor viktig for begge parter, og drømmejobb blir det først når det er en god match mellom deg og din nye arbeidsgiver.
Artikkelen fortsetter under annonsenREINERTSEN er et ingeniørselskap som for alvor bestemte seg for å bruke sosiale medier for et par år tilbake. Selskapet tar sikte på å være folkelige og ekte, og bruker blant annet Facebook, Twitter og Instagram for å kommunisere med omverdenen. Foruten å skape samhold og stolthet internt, er dialog med potensielle ansatte en viktig del av motivasjonen for å bruke sosiale medier.
Nylig ble Mikaela Hansson ansatt ved REINERTSENs kontor i Stockholm. Hun ble faktisk oppdaget på Twitter av selskapets regionssjef, Örjan Bryggö, som oppfordret henne til å sende inn en søknad. I selskapets blogg kan du lese mer om hvordan det gikk til.
Les også: Prøver lykken hos NRK med spesiallaget film
En dash av tilfeldighet
Tilfeldigheter spiller nok inn på Twitter og i andre sosiale medier, men tilfeldighet er ofte bare den siste dråpen. Landslagstrener i ishockey, Roy Johansen, pleier å si at Norge må ha litt flyt for å gjøre et godt mesterskap. Men det holder ikke med flyt hvis man ikke er litt god i utgangspunktet.
Artikkelen fortsetter under annonsenOg sånn er det på Twitter også. Det er ikke flaks at Marita Hansen snart begynner i praksis hos HP. Muligheten kom etter at Marita publiserte blogginnlegget Du og jeg og vi to, Nav . Og da HP-sjef Anita Krohn Traaseth rakte ut en hånd, hadde Marita Hansen mot nok til å gripe den. En dash av tilfeldighet, kanskje, men det er også alt.
– Jeg hadde aldri forestilt meg at blogginnlegget skulle ende i en praksisplass hos HP. Jeg tenkte at kanskje noen flyktig ville være inne på tanken om å tilby noe hjelp, men raskt slå det fra seg, fordi hvem vil satse på noen som har vært utenfor arbeidslivet i mange år? Men Anita og HP er ikke hvem som helst. De tør å gi meg en sjanse, og jeg turte å si ja. Og det blir veldig, veldig spennende! Jeg er glad jeg blogget om Nav-møtet mitt, og var åpen i sosiale medier. Det har åpnet noen dører, forteller Marita.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Her er spørsmålet DU må stille på intervju
Vet ikke hvor veien ender
Kristin Oudmayer er for tiden ansatt som fagansvarlig for prosjektet «Den ene » i Unicef Norge. Akkurat den muligheten dukket opp etter at hun ble hentet inn som sparringspartner da Unicef for alvor skulle ta i bruk sosiale medier. Kristins engasjement på Twitter startet med et høyst personlig utgangspunkt – en bror som er rusmisbruker og en datter som ble mobbet på skolen. Kristins engasjement mot mobbing kommer til uttrykk i bloggen hennes, og dette arbeidet la grunnlaget for en bokide og følgende melding på Twitter:
Artikkelen fortsetter under annonsenEtter fem dager hadde hun kontrakt med Humanist Forlag. En dash av tilfeldighet det også, kanskje, men først og fremst er det Kristins personlige og profesjonelle kompetanse som har ført henne dit hun er i dag.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Man klarer ikke alltid å forutse hva en Twitter-melding kan utløse. Og nettopp at det ikke er planlagt, tror jeg er noe av grunnen til at jeg har fått til så mye. Jeg er meg selv, og griper de mulighetene som dukker opp, sier Oudmayer.
Gruer du deg til medarbeidersamtalen? Se på det som en mulighetssamtale
Nyttig nettverk
Selv om Kristin er ansatt i en midlertidig prosjektstilling, er hun ikke bekymret for fremtiden. Hun har allerede takket nei til flere jobbtilbud, og er trygg på at hun vil finne en meningsfylt jobb også etter at engasjementet hos Unicef er avsluttet.
Gjennom sosiale medier har Kristin dessuten fått et nettverk som er langt mer omfattende enn det man tilegner seg gjennom venner og i mer tradisjonelle profesjonelle sammenhenger.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Det er viktig å ivareta nettverket man har bygget seg over tid. Gjennom sosiale medier har jeg fått et nettverk som beriker jobben jeg har i dag, samtidig som det representerer nye muligheter i fremtiden, forklarer Oudmayer.
Artikkelen fortsetter under annonsenSkal du si opp? Dette må oppsigelsen inneholde
Tipsene du bør utnytte
Ønsker du å utnytte mulighetene som ligger i sosiale medier, er første bud å komme deg på nett. Er Twitter nytt for deg, kan du være litt anonym i begynnelsen når du prøver deg fram, men når læreperioden er over er det bare å kaste seg ut i det. Du vil kanskje oppdage at en konkret sak trigger deg til å delta i debatten.
Vær deg selv! Det er jo deg en eventuell arbeidsgiver skal ansette. Det kan imidlertid være lurt å gjøre seg noen tanker om hva du vil dele med hvem, og i hvilke kanaler. Bilder av barna egner seg kanskje bedre til et begrenset publikum på Facebook, enn på Twitter.
Artikkelen fortsetter under annonsenGrip mulighetene som kommer, og det gjelder i alle kanaler. Om noen strekker ut en hånd, eller bare en lillefinger, må du ikke nøle med å gripe den. Det kan nok oppleves som litt skremmende også, men det er det du vokser på. Da denne journalisten skulle tilbake på jobb etter permisjon nummer to, fikk jeg muligheten til å jobbe 6 måneder på et prosjekt i New York. For meg var det bare et riktig svar da den muligheten dukket opp – JA! Det har jeg ikke angret på.