Røkkeselskap ble gull for hobbyinvestor

Kjell Inge Røkke kan sammen med elektriker Eigel Ingvar Thom glede seg over den saftige kursoppgangen i American Shipping Company på Oslo Børs så langt i år. (Arkivfoto: NTB scanpix)
Kjell Inge Røkke kan sammen med elektriker Eigel Ingvar Thom glede seg over den saftige kursoppgangen i American Shipping Company på Oslo Børs så langt i år. (Arkivfoto: NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Røkke-selskapet American Shipping Company er taperaksjen som i år er forvandlet til en soleklar børsvinner med en oppgang på 1850 prosent.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet, som nå prises til en drøy milliard kroner, er en del av Aker-systemet til Kjell Inge Røkke. Da aksjen falt kraftig rundt nyttår begynte hobbyinvestoren og skipselektriker Eigel Ingvar Thom (50) å snuse på aksjen, skriver Dagens Næringsliv.

Etter hvert gikk han «all in». Det har han ikke angret på. I starten av april begynte aksjen å ta av fra årets laveste notering på 1,90 kroner; den nådde toppen i juni på 44,50 kroner og har siden vært handlet for rundt 35–40 kroner.

- Dette kan bli en kule som ikke ligner grisen, hvis alt dette slår til. Det er så mange oppsider, sier Thom til DN. Han har kjøpt seg gradvis opp og eier nå en drøy million aksjer, noe som gjør ham til fjerde største aksjonær.

Les også på DN.no: Petter Stordalen: - Kun de største vil overleve

- Kommer til å fortsette å boome»

Å bli avbildet i DN kommer ikke på tale; Thom synes ikke noe om oppmerksomheten. Men han forteller litt om investeringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg har vel to kroner og 30 øre i snitt, sier han om kostprisen på aksjene.

Onsdag sluttet aksjen på 37 kroner, som innebærer at han har en urealisert gevinst på rundt 40 millioner kroner og en avkastning på rundt 1500 prosent.

– Den kommer til å gå til 200 kroner før du vet ordet av det. Det gjelder å ha is i magen. Markedet kommer til å fortsette å «boome», sier han til Dagens Næringsliv.

Les også: Røkkes utbyttefest fortsetter: Har tatt ut 2,8 milliarder av privat pengebinge

Oppgangen for American Shipping kan forklares med utviklingen i Jones Act-markedet – markedet for frakt mellom amerikanske havner. Jones Act-loven fra 1920 sier at kun skip bygget i USA kan frakte olje og andre varer mellom havnene.

Økt oljeproduksjon i USA – takket være skiferolje og redusert import – har gjort at etterspørselen etter oljetankere har steget. Men det er manko på oljetankere, og nær sagt ingen nybygg – noe som har sendt ratene til himmels.

Les også:

Knallår for Røkkes gullgutt: Dro inn over 40 millioner

Han kostet Røkke én milliard

Røkkes sønn til topps på Oslo Børs