Brennhet måned for issalget

Artikkelen fortsetter under annonsen

Finværet fører til rekordomsetning av iskrem landet rundt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Østlandet har hatt godvær i flere uker, og nå har knallsommeren nådd hele landet. Temperaturen har vært oppunder 30 grader flere steder, og salget av iskrem har skutt til himmels.

− Det er jo veldig fint vær, og folk har ferie og koser seg, sier Paal Hennig-Olsen, administrerende direktør i Hennig-Olsen til NTB. Han forteller at issalget i juli har vært svært godt.

− Den siste måneden har vært fantastisk. Jeg tipper vi setter ny rekord i juli i år, uten at jeg har konkrete tall, sier Hennig-Olsen.

Også Diplom-Is melder at finværet har gitt en økning i issalget.

− Det har gått veldig, veldig bra. Vi ligger langt over fjoråret, bekrefter drifts- og distribusjonsdirektør Jan Kåre Midthjell.

Både mai og juni har vært gode måneder, men også for Diplom-Is skiller juli måned seg særlig ut.

− Vi har hatt en vekst på i hvert fall 20 prosent denne måneden, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Disse isene liker barna best

Italiensk er lettere

Det eneste som kanskje begrenser inntaket av is for noen, er vissheten om antall kalorier i hver skje. Løsningen på det kan være å velge hjemmelaget − i hvert fall hvis vi skal tro daglig leder av iskrembaren Paradis Gelateria på Tjuvholmen i Oslo, Alfonso Pepe.

−En av fordelene med hjemmelaget italiensk iskrem, eller gelato, er at det er en ferskvare med færre kalorier enn industriis, sier han.

−Det er ikke bare godteri, men ordentlig mat, og du kan faktisk erstatte en lett lunsj med en italiensk is, forteller Pepe.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildetFredrik Lermo (10) fra Stavanger følger spent med på iskrembaren Paradis Gelateria på Tjuvholmen i Oslo, som selger ekte italiensk iskrem, eller gelato, fra bunnen av. I likhet med de store norske isprodusentene merket også den lille iskrembaren seg juli som salgstopp for iskrem i år. Foto: Heiko Junge/NTB scanpixFredrik Lermo (10) fra Stavanger følger spent med på iskrembaren Paradis Gelateria på Tjuvholmen i Oslo, som selger ekte italiensk iskrem, eller gelato, fra bunnen av. I likhet med de store norske isprodusentene merket også den lille iskrembaren seg juli som salgstopp for iskrem i år. Foto: Heiko Junge/NTB scanpix

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den daglige lederen har i likhet med de store norske isprodusentene merket seg juli som salgstopp for iskrem i år.

−Det gode været har gitt salget et kick, bekrefter han.

Han understreker samtidig at den 18 måneder gamle iskrembaren også har hatt riktig markedsføring, for det er ikke bare i solsteken iskjøperne strømmer til − mange av kundene kommer rundt klokken elleve om kvelden.

Les også: Slipper sommerjobb etter app-suksess

Nordmenn mer utradisjonelle

Det lages fersk is hver dag på Paradis Gelateria, og med alt fra barnefamilier til advokater blant kundene, tilbyr iskrembaren for øyeblikket 22 forskjellige smaker, i tillegg til softis og yoghurtis.

Før var nordmenn veldig tradisjonelle i sine isvalg, med jordbær, vanilje, sjokolade og pistasie som klassikere, ifølge Pepe. I det siste har imidlertid vanene endret seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

− Nå tør folk å stole på oss når vi foreslår andre smaker, forteller den daglige lederen, som mener det å spise is i stor grad handler om nostalgi.

− Det skal være positivitet rundt det å spise is, det skal vekke barnet i deg, sier Pepe.

Venninnene Karin Stenberg og Anne-Lise Nielsen fra Nesodden hadde tirsdag slått seg ned utenfor Paradis Gelateria med hver sin is med rom- og rosinsmak og tilhørende kaffe, i ly for den stekende solen.

− Det var kjølig og fint her, og isen var veldig god, sier Stenberg, og får medhold hos Nielsen.

−Jeg pleier egentlig ikke kjøpe is, men gjorde et unntak i dag, sier hun.