Tapte 110.000 kroner på utenlandsk lånesvindel

Hver gang Roger Allan Solberg trodde han skulle få pengene han hadde lånt, kom det nye gebyrkrav. Siden midten av mai har Solberg tapt over 100.000 kroner til svindlerne. Foto: privat/skjermdump
Hver gang Roger Allan Solberg trodde han skulle få pengene han hadde lånt, kom det nye gebyrkrav. Siden midten av mai har Solberg tapt over 100.000 kroner til svindlerne. Foto: privat/skjermdump
Artikkelen fortsetter under annonsen

Roger Allan Solberg fikk tilbud om å låne 800.000 kroner med tre prosent rente, som var for godt til å være sant. Forbrukerombudet advarer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg anser de pengene som tapt, men jeg vil gjerne advare andre som kan havne i samme situasjon, sier Solberg til ABC Nyheter.

De siste to månedene har Roger Allan Solberg tapt mer enn 100.000 kroner på utenlandsk lånesvindel.

Rogalendingen befant seg i en økonomisk knipe da han i mai ble kontaktet av noen som utga seg for å representere den italienske banken UniCredit. Han trengte å låne penger, men fordi han ikke eier bolig, hadde han ikke nok sikkerhet til å få lån i en norsk bank.

Via e-post ble han tilbudt en vei ut av knipen – et lån på 800.000 kroner til kun tre prosent rente, med ti års nedbetaling.

– Tenkte du ikke at det var for godt til å være sant?

– Ikke i begynnelsen, nei. Jeg hadde hørt om banker i utlandet som drev med såkalte høy-risikolån, og etter å ha lest meg opp på UniCredit på Internett, så de seriøse ut, sier Solberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Stor svindel på Facebook avslørt

– Som spillegalskap

Det begynner med en «etableringsavgift» på 4100 kroner, etterfulgt av et «overføringsgebyr» på 6900 kroner. Siden kommer en «skatt» på 12.500 kroner, et «forsikringsbeløp» på snaue 35.000 kroner samt 32.000 kroner til et «adgangskort» når overføringen av lånet «henger seg opp».

Solberg uttrykker skepsis hele veien, krangler og blir forbanna, men mottar hele tiden bekreftelser og garantier fra banken. Hver gang Solberg betaler et gebyr, kommer det et nytt. I desperasjonen fortsetter Solberg å betale.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er nesten som med spillegalskap. Du har satset, og du vil ikke tape pengene. Og selv om du vet at sjansen er så liten, så blir du besatt.

Les også: – Jeg trygler penger av venner og familie uten å vite om det selv

Hundre mail senere

Roger Allan Solberg har nå betalt rundt 110.000 kroner til den italienske banken. Han fikk aldri lånet på 800.000 kroner som han ble lovet. Han sitter igjen med mer gjeld enn noensinne, en haug med falske garantibrev fra advokater og noen «personlige brev» signert administrerende direktør i den ekte UniCredit. Også disse falske, selvsagt. Alt med UniCredit sin logo, sendt fra e-postadresser i bankens navn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Avdelingen for personvern i UniCredit har fått se noe av e-postkorrespondansen mellom Solberg og svindlerne.

– Vi kan bekrefte at disse e-postene ikke kommer fra UniCredit, skriver de i en e-post til Solberg.

Les også: Hvordan finner svindlerne e-postadressen din?

– Vær skeptisk!

Forbrukerombud Gry Nergård oppfordrer alle til å tenke seg godt om før de svarer på e-poster fra banker de ikke har hatt kontakt med tidligere. Foto: NTB ScanpixForbrukerombud Gry Nergård oppfordrer alle til å tenke seg godt om før de svarer på e-poster fra banker de ikke har hatt kontakt med tidligere. Foto: NTB Scanpix

Forbrukerombud Gry Nergård sier de av og til opplever tilfeller som det Solberg har opplevd, der svindlere gir seg ut for å gi ut lån. Mer generelle tilfeller med svindlere som forkler seg med navn, logo og e-postadresse til kjente banker, er derimot nokså vanlig, sier hun.

– Spesielt banker er utsatte for dette. Vi har flere eksempler på svindlere forkledd som kjente, norske banker i det åpne «svindelgalleriet» vårt på Internett, sier Nergård til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet oppfordrer alle som mottar e-poster fra banker de tidligere ikke har vært i kontakt med, til å være skeptisk. Også e-poster med tilbud og finansiering som virker litt for godt til å være sant, bør føre til at det ringer noen bjeller.

Les også: Slett denne e-posten

Spesielt utvalgt

– I ettertid ser jeg jo at alle varsellampene burde lyst, sier Solberg, som nå har kuttet kontakten med de utenlandske svindlerne, og meldt saken til politiet.

Solberg synes det er spesielt at akkurat han fikk e-posten fra svindlerne. Ingen andre han har snakket med, har mottatt noe lignende.

– Det er tydelig at de sikter seg inn mot folk som har økonomiske problemer. Hvordan de gjør det, vet jeg ikke. Men når folk uten betalingsanmerkninger ikke får lignende tilbud, må de jo ha en slags oversikt, sier han.

Les også: Ny svindelmetode bekymrer Europol

Artikkelen fortsetter under annonsen

Advarer andre

Solberg tror det var den desperate situasjonen han var i som gjorde at han trosset fornuften og svarte på e-posten.

– Noen ganger har du ikke flere valg igjen. Og de spiller jo på håpet. Den lille, irrasjonelle stemmen i hodet ditt som sier at «kanskje kan jeg faktisk stole på disse menneskene». Men nå kan du være bombesikker på at jeg ikke stoler på noen lenger, sier han.

Det er tanken på at andre mottar lignende henvendelser som gjør at han vil stå frem og la ABC Nyheter fortelle historien hans.

– Jeg føler meg som en tosk og en idiot. Men jeg vet at flere blir lurt. Alle føler seg som tosker og idioter etter noe sånt, og ingen vil vel stå frem som det. Men det er bedre for meg at hele Norge tror jeg er en tosk, hvis det hjelper bare én fra å bli lurt som meg.