Berner Gruppen selger Dagbladet til Aller

Det danske mediekonsernet Aller kjøper Dagbladet. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Det danske mediekonsernet Aller kjøper Dagbladet. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det danske mediekonsernet Aller kjøper som ventet Dagbladet fra Berner Gruppen. Med nye eiere blir Dagbladet del av et av Norges største mediehus.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøpet av Berner Media Holding AS, som omfatter Dagbladet og nettsatsingen Dagbladet.no, har ligget i kortene en god stund. De ansatte i Dagbladet ble kalt inn til allmøte i kontorene i Havnelageret torsdag formiddag, der de ble orientert om at avishuset har fått nye danske eiere.

Aller opplyser at selskapene og produktene utfyller hverandre på en god måte. Sammen med endrede medievaner, tøff konkurranse og ny teknologi oppgis dette som bakgrunnen for oppkjøpet.

– Med dette oppkjøpet vil vi stå langt sterkere i en krevende tid for norske medier, og vi ser fram til å videreutvikle et slagkraftig, moderne, mangfoldig og konkurransedyktig mediehus. Det har underveis vært en særdeles god tone mellom oss, og vi er sikre på at vi skal greie å ta vare på og utnytte de verdiene som ligger i selskapene på en god måte, sier administrerende direktør Roger Hansen i Aller Media.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

God og trygg havn

En pris på mellom 300 og 400 millioner kroner har vært antydet, men partene ønsker foreløpig ikke å oppgi salgssummen.

– Det sentrale for Berner Gruppen har vært å finne en god og trygg havn for Dagbladet og medieområdet. Med den maktkonsentrasjonen vi har sett i bransjen de senere år, er det nødvendig at Dagbladet kommer inn i et større miljø, i et eierskap med kompetanse og styrke til å utvikle virksomheten videre, sier styreleder Anne Lise Meyer i Berner Gruppen. Hun framhever de digitale mulighetene som salget gir.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I Aller, som omtaler seg som Nordens største ukeblad- og magasinutgiver, håper man at de redaksjonelle miljøene styrker hverandre med oppkjøpet. Store digitale satsinger i begge mediehusene gjør at mediehuset etter sammenslåingen skal kjempe om enda større digital trafikk og annonseinntekter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen grep

I Dagbladet forsikrer sjefredaktør John Arne Markussen at avisens formålsparagraf ikke endres med skifte av eier.

– Det publisistiske har stått sentralt i samtalene, og den nye eieren har selvsagt ingen interesse av å gjøre grep knyttet til Dagbladets posisjon som svekker konkurransekraften. Tvert imot. Det er mitt inntrykk at Aller Media ikke bare forstår Dagbladets betydning og plass i det norske samfunnet, men har ambisjoner om å utvikle Dagbladet som mediehus, sier Markussen.

Administrerende direktør Tore Stangebye i Berner Media mener man nå har funnet et hjem for medievirksomheten som er til det beste for selskapet.

– Dagbladet kommer inn i en veldrevet, medieindustriell struktur. Eierskapet blir plassert hos en profesjonell medieaktør med lang erfaring og tilstedeværelse i Norge, sier Stangebye