
Gjensidige spanet på intetanende kunder

Skjult videofilming, spaning og lydopptak er blant metodene som brukes av 23 tidligere politifolk ansatt i Gjensidige for å avdekke forsikringssvindel, skriver Dagens Næringsliv.
Datatilsynet slakter metodebruken der Gjensidige blant annet spaner på folk, søker på nett og innhenter informasjon.
– De tenker «hva er nødvendig her?», og gir seg selv tillatelser. De gjør som de vil, sier seniorrådgiver Cecilie Rønnevik i Datatilsynet til DN.
Knusende rapport
I Datatilsynets knusende rapport etter et stedlig tilsyn i mai beskrives metodene Gjensidige bruker slik:
«Opplysninger en mann oppga på Facebook var utgangspunktet da Gjensidige igangsatte overvåkning av en forsikringstager som hadde fått utbetalt forsikring for å ha blitt arbeidsufør.»
Over to dager registrerte og filmet forsikringsselskapet mannens minste bevegelser i og utenfor hjemmet, hans besøk i butikken, hvem som kom og forlot boligen, registrerte bilnummer, og hvem han var sammen med.
«2 poser er gule, formentlig fra COOP Prix». Det ble foretatt filming av hans to besøk i butikken. «En lys, blond kvinne med hestehale», fremgår det av Datatilsynets rapport.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTruer med å trekke tilbake konsesjonen
«Et foreldrepar innkalt til samtale om barnets helsetilstand før forsikringsavtale ble inngått, blir vurdert uten at foreldrene får anledning til å imøtegå subjektive vurderinger, og er dermed avskåret fra å oppklare misforståelser eller feil.»
Tilsynet vil trekke tilbake konsesjonen forsikringsselskapet har fått dersom det ikke retter opp de forholdene som det pekes på. Datatilsynet sår i rapporten sterk tvil om Gjensidiges konsesjon omfatter rett til å drive utredningsvirksomhet uten samtykke fra dem som overvåkes.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen«Datatilsynet vil bemerke at særlig skjult observasjon og skjult lydopptak medfører et betydelig inngrep i personvernet til den som observeres, og at det derfor kan stilles spørsmål ved om dette er tiltak som overhode kan gjennomføres uten klar hjemmel i lov», skriver tilsynet i rapporten.
Artikkelen fortsetter under annonsen- Vi mener vi har lov til å gjøre dette; å observere hva folk gjør. Hvordan vi håndterer dette internt - om vi sletter i tide, og så videre - er slikt vi må se på, sier informasjonsdirektør Øyvind Thorsen i Gjensidige Forsikring til Dagens Næringsliv.
Ifølge Gjensidige avslørte selskapet ifjor 1500 tilfeller av forsikringssvindel som beløp seg til 280 millioner kroner.
Les også: Gjensidige refses for håndtering av personopplysninger