SAS-garantier skal under lupen

Norges redning av SAS blir etterforsket. Foto: NTB Scanpix
Norges redning av SAS blir etterforsket. Foto: NTB Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kassakreditten til kriserammede SAS var fullt lovlig. Det fastholder både Norge, Sverige og Danmark idet SAS-hjelpen skal under lupen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
SAS:
  • Scandinavian Airlines (SAS), opprinnelig Scandinavian Airlines System, ble dannet i 1948 ved en sammenslåing av Det Danske Luftfartselskab (DDL), Det Norske Luftfartselskap (DNL) og Svensk Interkontinental Lufttrafik AB (SILA).
  • Fra 1951 var all virksomheten samlet i ett selskap.
  • I 2004 delte SAS-konsernet igjen selskapets virksomhet i nasjonale selskaper i tillegg til et selskap for internasjonal virksomhet.
  • I 2009 ble de nasjonale selskapene og internasjonal virksomhet igjen slått sammen til selskapet Core SAS.
  • I 2011 la konsernet fram en omfattende spareplan som blant annet medførte at flere tusen ansatte måtte gå, og salg av flere datterselskaper, deriblant norske Widerøe.
  • Sverige eier i dag 21,4 prosent av selskapet og Danmark og Norge 14,3 prosent hver, de øvrige 50 prosent av aksjene er på private hender.
  • SAS' kreditorer krevde i fjor at Norge, Sverige og Danmark stilte statsgarantier for å forlenge flyselskapets milliardlån. Flere lavprisselskaper klaget garantien inn for EU som et tilfelle av konkurransevridende statsstøtte.

(Kilde: SAS, NTB)

EFTAs overvåkingsorgan ESA innleder en formell undersøkelse av Norges deltakelse i redningen av SAS i fjor. EU-kommisjonen skal se på Sveriges og Danmarks deltakelse.

Norge har hele tiden ment at det ikke dreier seg om ulovlig statsstøtte, understreker nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap).

– Det er en oppfatning vi deler med den svenske og danske stat, sier han i en uttalelse.

Klaget

Norwegian og flere andre lavprisselskaper mener SAS' statlige garantier hindrer fri konkurranse og har klaget dem inn for EU.

Både ESA og Kommisjonen sier de tviler på at en såkalt kredittfasilitet til SAS ble gitt på markedsvilkår, og de vurderer nå om tiltaket skal klassifiseres som ulovlig statsstøtte.

Fasiliteten innebar i praksis en kassakreditt på 3,5 milliarder svenske kroner der norske, svenske og danske myndigheter garanterte for halvparten. Kassakreditten ble stilt til rådighet i desember i fjor, samtidig som et konkurstruet SAS vedtok en omfattende spare- og kuttplan.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammenslutningen ELFAA leverte inn klagen på vegne av Norwegian, Ryanair og syv andre lavprisselskaper i Europa i februar. ELFAA ønsker granskingen velkommen.

Ikke brukt

SAS understreker at selskapet ikke har benyttet seg av kredittfasiliteten.

– Den er fortsatt en del av den finansielle beredskapen, men SAS har ikke hatt behov for å benytte seg av kreditten ennå, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han påpeker også at omfanget av garantien er blitt redusert og nå står på rundt 2 milliarder svenske kroner.

Giske mener staten har oppført seg som en vanlig, privat investor og får støtte av den danske finansministeren Bjarne Corydon. Tiltaket kan begrunnes ut fra rene forretningsmessige hensyn, sier han til nyhetsbyrået Ritzau.

– Derfor mener vi det ikke kan være snakk om statsstøtte, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Feil spor

EU-kommisjonen er inne på feil spor, mener den svenske finansmarkedsministeren Peter Norman. Han mener de skandinaviske landene kun har utøvd aktivt eierskap.

– Dette gjorde vi for å sørge for at pengene våre ikke gikk opp i røyk, kort og godt, sier han til TT og tror lobbyister nå har øvet press på Kommisjonen.

De tre skandinaviske landene er de største eierne i SAS. Sverige har en andel på 21,4 prosent, og Norge og Danmark har en andel hver på 14,3 prosent.

– Det er viktig å huske at dette kun er åpning av sak. Vi vil samarbeide med ESA og legge frem vårt syn på saken, sier Giske.

Konkurstruet

SAS har hatt store problemer i flere år, og håpet er at den omfattende redningsplanen skal gi selskapet ny luft under vingene. Planen innebar at mange ansatte måtte gå og dårligere vilkår for de gjenværende, samtidig som betydelige eiendeler skulle selges ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen

EU-kommisjonen har også undersøkt tidligere statlig bistand til SAS i 2009 og 2010, men gjorde det onsdag klart at disse ikke kan klassifiseres som ulovlig statsstøtte.

– Vi åpner undersøkelse om mulig ulovlig statsstøtte i ett av tiltakene som er anvendt for å støtte SAS. Andre tiltak er ikke i uoverensstemmelse med reglene, men i ett bestemt tilfelle er vi alvorlig i tvil, sa EUs konkurransekommissær Joaquín Almunia i Brussel.