Telefonselgerne gir seg ikke med maset

Forbrukerombud Gry Nergård ønsker strengere regler. Foto: Forbrukerombudet
Forbrukerombud Gry Nergård ønsker strengere regler. Foto: Forbrukerombudet
Artikkelen fortsetter under annonsen

Til tross for fire år med strengere regelverk, plages fortsatt mange med telefonssalg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2009 ble reglene for telefonsalg strammet inn for å gi forbrukerne bedre beskyttelse mot uønskede oppringninger.

Likevel får Forbrukerombudet fortsatt mange henvendelser fra folk som blir plaget av pågående telefonselgere.

– Bransjen har fremdeles en lang vei å gå før vi har en akseptabel situasjon. Vi ser behov for ytterligere innstramminger i regelverket, dersom situasjonen ikke bedrer seg, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Les også: Så enkelt slipper du telefonmaset

800 skriftlige klager

Det siste året har Forbrukerombudet mottatt drøyt 800 skriftlige klager på telefonsalg. Mange av dem skyldes at næringslivet tolker unntakene i loven svært vidt.

Neste år skal reglene for telefonsalg gjennomgås på nytt, og Forbrukerombudet, som vil følge utviklingen tett framover, håper reglene strammes inn ytterligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er positive til at departementet nå skal foreta en evaluering av telefonsalgsregelverket. Vi vil bidra aktivt med innspill i prosessen, for å sikre at forbrukerne som har kontaktet oss blir hørt, sier Nergård.

Les også: Hackere stjal personlig data om millioner

Telenor anmeldt

Tidligere denne uken ble Telenor i Danmark anmeldt av det danske forbrukerombudet for aggressiv reklame. En mann som hadde reservert seg mot markedsføring fra bedrifter, og hadde sendt brev til Telenor, fikk fortsatt adressert reklame i posten.

Les også: Telenor anmeldt for aggressiv reklame

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Anne Hege Skogly, fungerende kommunikasjonssjef i Forbrukerrådet i Norge, sier til ABC Nyheter at det burde å holde å reservere seg mot reklame.

Les mer om hvordan du kan reservere deg mot reklame her.

– Det er viktig å sjekke at man har registrert hele husstanden - ikke bare enkeltpersoner. Dersom man fortsatt får reklame, og klager til selger, bør man ta saken videre til Forbrukerombudet, sier hun og legger til:

– Hvis du er kunde hos et selskap, har de lov å sende deg reklame, selv om du står oppført i Reservasjonsregisteret.

(ABC Nyheter er en del av Startsiden, som har Telenor som største eier)