Telenor anmeldt for aggressiv reklame

Telenor ble nylig anmeldt av det danske forbrukerombudet. I bakgrunnen på bildet ser du konserndirektør Jon Fredrik Baksaas under presentasjonen av Telenors resultat for 2. kvartal.  Foto: NTB scanpix
Telenor ble nylig anmeldt av det danske forbrukerombudet. I bakgrunnen på bildet ser du konserndirektør Jon Fredrik Baksaas under presentasjonen av Telenors resultat for 2. kvartal. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En dansk mann fikk adressert reklame fra Telenor, selv om han hadde reservert seg mot det. Telenor beklager så mye.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom dansker registrerer seg på Robinsonlisten, tilsvarende å reservere seg mot reklame i Reservasjonsregisteret til Brønnøysundregisterene, har ikke firmaer lov å ta kontakt i reklameøyemed. Verken i e-poster, i brev eller per telefon, skriver EPN.dk.

En dansk mann har stått oppført på Robinsonlisten i over ti år, men likevel fortsatte han å få adressert reklame fra Telenor i posten. Dette skjedde til tross for at han gjentatte ganger skrev til Telenor og ba dem om å slutte å sende ham reklame.

Les også: Telenor og Telia slår sammen sine 3G-nett

Anmeldt av forbrukerombudet

Anne Hege Skogly, fungerende kommunikasjonssjef i Forbrukerrådet. PressefotoAnne Hege Skogly, fungerende kommunikasjonssjef i Forbrukerrådet. Pressefoto

På bakgrunn av omfattendedokumentasjon besluttet nylig forbrukerombudet i Danmark å anmelde Telenor til politiet.

– Vi har politianmeldt selskapet for å bryte markedsføringsloven ved aggressiv markedsføring, samt for å bryte forbudet mot markedsføring til personer som har reservert seg mot dette, skriver det danske forbrukerombudet i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Telenor overfakturerte Giske

Telenors informasjonssjef Peter Glüsing sier til EPN.dk at saken er beklagelig.

– Vi beklager selvfølgelig at vi ikke har levd opp til reglene. Det er snakk om at noen ansatte ikke har fulgt våre interne prosedyrer. Dette kommer vi til å følge opp. Vi er også i løpende kontakt med forbrukerombudet. Vi skal gjøre vårt beste for at noe slikt ikke skjer igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det burde holde

Anne Hege Skogly, fungerende kommunikasjonssjef i Forbrukerrådet i Norge, sier til ABC Nyheter at det burde å holde å reservere seg mot reklame.

Les mer om hvordan du kan reservere deg mot reklame her.

– Det er viktig å sjekke at man har registrert hele husstanden - ikke bare enkeltpersoner. Dersom man fortsatt får reklame, og klager til selger, bør man ta saken videre til Forbrukerombudet, sier hun og legger til:

– Hvis du er kunde hos et selskap, har de lov å sende deg reklame, selv om du står oppført i Reservasjonsregisteret.

(ABC Nyheter er en del av Startsiden, som har Telenor som største eier)