Meny

Hvilket Netcom Smart-abonnement skal jeg velge?

Først må du finne ut hvor mye data du bruker på mobilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Først må du finne ut hvor mye data du bruker på mobilen.

Netcom har gjort en helomvending av sine abonnementer. Med unntak av deres kontantkort-løsninger, er det nå kun deres nye Smart-abonnementer som er tilgjengelige.

Les mer: Slik er Netcoms Smart-abonnementer

Felles for dem alle er at tekstmeldinger og ringeminutter ikke avgjør prisen lenger; kun databruk. På denne måten håper Netcom å tjene mer penger på den høye datatrafikken, som nå tar over for tradisjonell telefoni i en verden dominert av Facebook-meldinger, e-poster og IP-telefoni via for eksempel Viber og Skype. "It's the end of the world as we know it, and I feel fine!" som Netcom sa det under pressekonferansen.

Derfor bør ikke Netcom-kunder bruker iMessage etter de nye Smart-abonnementene

USIKRE: Mange Netcom-kunder lurer på hva de må gjøre nå som alle abonnementene har blitt endret. USIKRE: Mange Netcom-kunder lurer på hva de må gjøre nå som alle abonnementene har blitt endret.

Noen kan, andre ikke

Blant annet på Netcoms Facebook-sider er det mange Netcom-kunder som nå er forvirret. Her er det Netcom forteller:
  • Er du Netcom-kunde uten bindingstid, må du over på et av de nye abonnementene. Netcom ber kundene sine å ta kontakt med kundeservice for å bytte.
  • Er du Netcom-kunde med bindingstid, må du i utgangspunktet vente til bindingen er over for å bytte.

Les også: Netcom fjerner pris på meldinger og ringetid

Binding og bruddgebyr

Sistnevnte er ekstra bittert for helt ferske Netcom-kunder med binding. Ei forteller på Facebook at hun ble oppringt av en Netcom-selger for én uke siden, og hun fornyet da sitt Netcom-abonnement med ett års bindingstid.

Men hun, og andre Netcom-kunder med binding, kan bytte. Det vil si: De kan bryte sin nåværende avtale og inngå en ny. For mange vil det bety at man må ut med et bruddgebyr, men ifølge Netcom kan enkelte slippe unna dette. Det kommer an på hva slags abonnement man skal bytte fra og til.

Det er ingen selvfølge at de nye abonnementene er rimeligere for deg enn de gamle. Og for mange vil det uansett ikke lønne seg å betale bruddgebyret for å bytte til et av de nye abonnementene. Gebyret er nemlig høyt. For eksempel kan det koste 760 kroner å bryte et Fastpris Small-abonnement, og hele 2.250 kroner å bryte en Fastpris Large-avtale.

Prisen vil dog reduseres med én tolvdel per måned fra bindingstiden ble inngått, så jo nærmere avtalens slutt, jo lavere gebyr.

Så mye koster det fortvilte HBO Nordic-kunder å komme seg unna

Les også: Netcom-problemer skyldtes overlast

Bare én variabel

Det neste spørsmålet gamle og nye Netcom-kunder må ta stilling til, er hvilket Smart-abonnement de skal bytte til. De fire løsningene ser slik ut:
  • Smart Mini: 199 kroner for 0,2 GB i måneden
  • Smart Basis: 299 kroner for 1,5 GB i måneden
  • Smart Pluss: 399 kroner for 3 GB i måneden
  • Smart Super: 549 kroner for 6 GB i måneden
  • (Alle har 20.000 ringeminutter, 20.000 SMS og 20.000 MMS i måneden inkludert.

    Det eneste som har noe å si er altså hvor mye data du bruker på mobilen. Så dette må du finne ut av før du gjør valget ditt. Og ikke stol på hva du blir fortalt, for eksempel at 200 MB betyr så og så mange nettavis-sider. Slike tall har mange variabler, og det eneste som spiller noen rolle er hva du faktisk bruker.

Hvor mye data bruker jeg?

Slik finner du ut hvor mye data du faktisk bruker på mobilen:
  • Det enkleste er å sjekke telefonregningen din. Du kan for eksempel logge deg inn på Min Side på Netcom.no og sjekke forbruket, eller spørre kundeservice.
  • iPhone har en datateller under "Innstillinger", "Generelt", "Bruk" og "Mobilbruk", nederst på siden.
  • På Android-telefoner finner du en liknende funksjon under "Innstillinger" og "Databruk".
  • Windows Phone har ikke sin Data Sense-funksjon klar i Norge ennå. Men bruker du en Nokia Lumia-modell, kan du laste ned Nokias egen app Tellere.

Flere tips: Apper som hjelper deg å finne ut hvor mye data du bruker på mobilen

Når du har funnet ut hvor mye data du faktisk bruker i løpet av en måneds tid, bør du velge et abonnement som har minst dette inkludert. Det blir nemlig kostbart å legge til ekstra databruk; opptil 5 kroner per megabyte, inntil 399 kroner måneden. Husk også at det ikke er slik at Netcom nå gir deg gratis ringeminutter og tekstmeldinger. De er bare bakt inn i månedsprisen.

Med andre ord: Det er ingen selvfølge at Netcom er billigst, bare fordi de inkluderer "ubegrenset" telefoni i abonnementene sine. Mange bruker ikke opp det de har inkludert i deres gamle abonnement, uansett. Sjekk derfor alltid DinSides mobilkalkulator eller Telepriser.no først. Dessverre er ikke disse oppdatert med Netcoms nye abonnementer ennå, men de forteller deg hva ditt bruk med andre abonnementer hadde kostet, så du kan sammenlikne det med prisene vi oppgir i denne artikkelen.

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus