Nordea tilbyr BankID på mobil

FREMTIDEN: Mobilbanken til Nordea blir mer brukervennlig nå som du også kan benytte BankID på mobil. Men da gjelder det å ha riktig mobilabonnement. (Foto: Berit B. Njarga)
FREMTIDEN: Mobilbanken til Nordea blir mer brukervennlig nå som du også kan benytte BankID på mobil. Men da gjelder det å ha riktig mobilabonnement. (Foto: Berit B. Njarga)
Artikkelen fortsetter under annonsen

340.000 aktive nettbankkunder får tilbudet. Betingelsen er at du bruker Telenors mobilnett.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordeas nettbankkunder kan endelig legge igjen kodebrikken hjemme med god samvittighet. Det vil si de kundene som har det "rette" mobilabonnementet da. Nordea tilbyr nå BankID på mobil til sine kunder. Alle som har mobilabonnement fra operatører som bruker Telenors nett kan nå ta i bruk BankID på mobil.

– Per i dag må du ha abonnement fra Telenor, Djuice, Talkmore, Hello Norway, Phonero, Teliopol og Dipper for å bruke BankID på mobil, sier John Sætre, leder for bankvirksomheten i Nordea Norge til DinSide.

Nordea opplyser videre at Tele 2 (Network Norway, One Call og MyCall) lanserer BankID på mobil i løpet av andre kvartal, mens TeliaSonera (NetCom og Chess) skal ha det på plass i løpet av 2013. Hvis fremdriften holder vil BankID på mobil bli et godt alternativ for langt flere bankkunder de nærmeste månedene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Operatørproblematikken er felles for alle bankene, så her er det flere hundre tusen kunder som venter.

Drittlei kodebrikken? Jørgen Jacobsen byttet bank for å slippe unna

Logger inn annenhver dag

Mens bruken og antall innlogginger i nettbanken har holdt seg stabil de siste årene, har antall innlogginger i mobilbanken nærmest eksplodert blant Nordeas kunder.

– En gjennomsnittlig mobilbankbruker i Nordea logger seg faktisk inn i mobilbanken hele 15 ganger i måneden, uttaler Sætre.

Nordea forteller om en klar etterspørsel etter BankID på mobil fra kundene. For selv om man bruker en mobilbankløsning, er det en rekke tjenester man ikke får utført dersom man ikke har kodebrikken tilgjengelig. Du kan overføre mellom egne konti og sjekke saldo, mens du trenger kode for å gjennomføre betalinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dagens bankkunder bruker banken annerledes enn før. Da er det viktig å alltid ha muligheten til å bekrefte betalinger når og hvor det passer kunden, sier Sætre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hittil er det DNB, Skandiabanken, Terra-banker og SpareBank1-banker som har tilbudt kundene BankID på mobil. I februar kunne DinSide melde om at ytterligere 22 banker skulle tilby tjenesten, deriblant Sparebanken Vest og Gjensidige bank. Og nå kommer altså storbanken Nordea endelig etter.

BankID 2.0

At flere og flere banker (og mobiloperatører) tilbyr BankID på mobil er slett ikke det eneste som skjer med BankID om dagen. BankID jobber nemlig med å utvikle en Java-fri løsning for å logge på i nettbanken. Fordelen for deg som bruker er at du slipper å ha Java installert på PC-en din. Men enda viktigere – du kan bruke BankID på alle enheter som har en nettleser, for eksempel mobil, Mac, PC og nettbrett.

– Vi ønsker at Java skal dø sakte, men sikkert, har drift- og utviklingssjef Frode B. Nilsen i BankID tidligere uttalt til DinSide.

Nysgjerrig på den nye løsningen? Sjekk hvordan BankID 2.0 blir her