– BankID er en grusom løsning

Jørgen Jacobsen er ikke som andre kunder. Det var nemlig ikke pris som var det viktigste kriteriet da han skulle velge ny bank. For Jacobsen var det viktigere å slippe unna kodebrikken. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
Jørgen Jacobsen er ikke som andre kunder. Det var nemlig ikke pris som var det viktigste kriteriet da han skulle velge ny bank. For Jacobsen var det viktigere å slippe unna kodebrikken. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jørgen Jacobsen var så lei at han like godt byttet bank.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2012 var det svært få av oss som faktisk byttet bank. I fjor var det bare fem prosent som tok seg bryderiet med å bytte hovedbankforbindelse, mens seks prosent tok i bruk en ny tilleggsbank. De som bytter oppgir service og pris som hovedårsak til at de bytter bank.

Les også: Nordea lanserer BankID 2.0

Men hvor stort bryderi er det egentlig å bytte bank? Svært lite, skal vi tro Jørgen Jacobsen.

Les også: Nå vil banken være «partyfikseren» din

Endelig kvitt BankID

For Jacobsen var det hverken pris eller service som var utslagsgivende for bankbyttet. For denne bankkunden var det ønsket om moderne og smidige bankløsninger som sto øverst på ønskelisten. Kanskje ikke så rart når han selv jobber som programutvikler til daglig.

– Jeg synes at BankID er en grusom løsning. I hverdagen fungerer det mye bedre med en sms-løsning enn med kodebrikke. BankID er dessuten en utdatert teknologi, og Java-problemene snakker for seg selv, sier Jacobsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Offentlige nettsider snart klare for BankID på mobil

Hos Skandiabanken logger han inn i nettbanken med mobilen. Da er nettbanken alltid tilgjengelig, selv om kodebrikken kanskje ligger igjen hjemme.

Les også: 22 nye banker får BankID på mobil

Smidig bytte

Selve bankbyttet opplevde Jacobsen som en smidig prosess. Hos Skandiabanken ordner man det meste selv på nettet, og man kan følge behandlingen av søknaden underveis.

– Den nye banken sørget for å betale ut lånet i den gamle banken, så det var veldig enkelt. I tillegg ble efaktura-avtalene overført til den nye nettbanken, mens AvtaleGiroene måtte overføres manuelt, sier Jacobsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Advarer mot ny bankID-svindel

At det skal være noen stor bøyg å bytte bank kan med andre ord bare slå fra seg:

– Det er ikke noe vanskeligere å bytte bank enn å bytte mobilabonnement. Folk burde bytte mye oftere, sier Jacobsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Faktisk er bankene pålagt å gjøre bankbyttet så enkelt som mulig for kundene. Finansportalen har også en bytte bank-tjeneste som kan bidra til å underlette prosessen for deg.

Les også: Bitcoin er den nye penge-snakkisen

Bedre betingelser på kjøpet

Det var ikke de store forskjellene på boliglånsrenten når Jacobsen byttet fra den gamle lokalbanken til Skandiabanken tidligere i år. Men noe billigere ble det.

DinSides beregninger viser at at selv små rentereduksjoner kan ha stor effekt over lånets løpetid, særlig hvis du bytter til en bank uten etableringsgebyrer. Dagens beste tilbud på boliglån finner du enkelt med DinSides rentekalkulator.

Hva foretrekker du – kodebrikke eller mobilløsning? Si din mening i kommentarfeltet under artikkelen.