Meny

Skyhøye priser skjules når du velger mobilselskap

Priskonkurransen i Norge har til tider vært hard, men norske operatører tar seg svært godt betalt for bruk til og i utland. Disse prisene er vanskeligere å få oversikt over. Foto: Colourbox.com

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Prisene er presset ned, men enkelte selskaper tar igjen på skjulte prisbomber. - Mobilpakkene er snart like kompliserte som DNBs spareprodukter, mener PT-direktør.

Den offentlige nettjenesten Telepriser.no skal gjøre det enkelt å sammenligne priser på mobiltelefoni, og etter lanseringen ble tjenesten ble raskt så viktig at mobilselskapene skreddersydde abonnementer for å fremstå som billige. De som toppet listen fikk mange kunder, noe blant annet Idar Vollvik og Chess nøt godt av. Over noen år har prisene på listen blitt presset stadig lavere. Men viktige priser glimrer med sitt fravær på denne listen, og i skjul har de gitt mobilaktørene særdeles hyggelige marginer.

– Forbrukeren blir forledet. Hvis man unnlater å inkludere tjenester som utgjør hver tredje til fjerde mobilkrone, blir oversikten mangelfull, sier teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom.

Øk prisene der de ikke synes

Ifølge en fersk rapport fra Norsk Telecom er det snakk om store summer. Alt i alt går over tre av tolv milliarder mobilkroner i det norske markedet til telefoni til eller i utlandet. Marginene er skyhøye. Siden disse prisene ikke gir utslag på vanlige prissammenligninger, kan det lønne seg å skru opp disse prisene, noe operatørene tilsynelatende er bevisst på.

- Det gjelder å øke prisen der kunden er minst oppmerksom på det, sa sjef for Telenor Norge, Berit Svendsen i september, ifølge insidetelecom.no.

Ifølge Aarønæs henter norske mobilselskaper inn 2,3 milliarder kroner årlig i «superprofitt» fra slike tjenester, som ikke er så enkle å sammenligne.

Mye av profitten kommer fra bruk i utlandet. Norske mobilaktører har ofte skyldt på utenlandske operatører når kundene får høye regninger, men i snitt har halve regningen vært de norske operatørenes påslag. Den andelen har dessuten økt kraftig de siste årene (se graf).

Les også: Disse bør bytte mobilabonnement

Grafen viser hvor stort påslag norske mobiloperatører i snitt legger på mobilbruk i utlandet, i forhold til hva de selv må betale for tjenesten av utenlandske mobilselskaper. I 2009 ble regningen omtrent doblet, nå nærmer det seg tredobling. Telenor påpeker at de har redusert prisene kraftig de siste årene, men påslaget for bransjen har likevel økt. Det skyldes i stor grad at innkjøpsprisene mobilselskapene betaler i EU er regulert kraftig ned, men at operatørene beholder deler av fordelen selv.

Grafen viser hvor stort påslag norske mobiloperatører i snitt legger på mobilbruk i utlandet, i forhold til hva de selv må betale for tjenesten av utenlandske mobilselskaper. I 2009 ble regningen omtrent doblet, nå nærmer det seg tredobling. Telenor påpeker at de har redusert prisene kraftig de siste årene, men påslaget for bransjen har likevel økt. Det skyldes i stor grad at innkjøpsprisene mobilselskapene betaler i EU er regulert kraftig ned, men at operatørene beholder deler av fordelen selv.

Les også: Rabatt om du spiser uten mobilen

Svært gode marginer

Disse tallene er hentet fra rapporten «Mobil VoIP - Markedsoversikt og Muligheter», skrevet av Tore Aarønæs. Tabellen viser totalomsetning for 2011 for det norske markedet (uten mva.), samt det Aarønæs mener er «superprofitt». For telefoni ut av Norge er dette profitten som kommer på toppen når man trekker fra snittprisen for en samtale foretatt med fasttelefon, pluss 15 øre per minutt for mobiloppkall i Norge. For bruk i utlandet viser tabellen at norske aktører i dag stikker av med mesteparten av pengene, for en ren viderefakturering:

 

Omsetning (mill. NOK)

Superprofitt (mill. NOK)

Mobil tale fra Norge til utlandet

1.266

861

Mobilbruk i utlandet, norske operatørers andel*

992

956

Mobilbruk i utlandet, utenlandske mobilselskapers andel

722

508

Sum, norske forbrukere

2.980

2.325

* Inkluderer også sms, mms og data, men tale utgjør største andel.

Kilde: Norsk Telecom/ Post- og teletilsynet

Hindrer konkurranse

Taperne i slike prissammenligninger er de selskapene som satser på billige samtaler til og i utlandet, og dette kan bidra til å opprettholde de høye prisene, mener Aarønæs.

Blant de som føler dette på kroppen er Mycall.

– Vi kommer alltid dårlig ut fordi vi har samtaler til utlandet med i pakkene, sier Hanne Løvstad, direktør i Mycall.

Hun mener selskapets priser til utlandet er svært mye lavere enn de store konkurrentene, men i pristestene teller dette bare negativt, fordi konkurrentenes utenlandspriser ikke teller med.

Les også: Fikk mobilregning på 1,1 millioner

Som spareproduktene til DNB

Det er Post- og teletilsynet som driver Telepriser.no, og direktør Torstein Olsen er enig i at tjenesten ikke er komplett.

– Utfordringen med Telepriser.no er at den skal være enkel og oversiktlig, sier han.

Han påpeker at dette var enklere før, da teleselskapene solgte sms, taleminutter og data til stykkpris. Nå finnes det «fri familie»-pakker, sponsede mobiler og all verdens kreative fastprispakker der ulike elementer er inkludert. Olsen kan ikke love at ringepriser til eller i utlandet vil komme med i senere versjoner.

– Vi har en kontinuerlig vurdering av hva vi skal gjøre med Telepriser.no. Det er tullete å opprettholde en teleprisguide som bare inkluderer det som var relevant for fem år siden, sier han.

Olsen påpeker at kolleger i andre land har lagt ned slike tjenester, og sier tjenesten enten må videreutvikles eller legges ned. Samtidig dukker det opp stadig nye elementer som gjør prissammenligning vanskelig. For å skille seg ut gir operatørene deg kinobilletter, musikk og pølser som del av pakken, påpeker han.

– Mobilpakkene blir som spareproduktene i DNB – så kompliserte at ingen skjønner dem, sier han.

ABC Nyheter er en del av Startsiden, som hovedsaklig er eid av Telenor.

Les mer fra DN.no:

Umulige forhandlinger mellom Telenor og Telenor

Ditt neste mobilselskap: Facebook, Google eller Microsoft?

Slik unngår du å bli "melket" mens du snakker

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus