Solgte gull for 100 millioner, slått konkurs

Gull for nesten 100 millioner kroner ble omsatt i 2011 og 2012, men likevel var selskapet - som har bånd til terminalselskapet Touchpay - uten midler før skiftesamling. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
Gull for nesten 100 millioner kroner ble omsatt i 2011 og 2012, men likevel var selskapet - som har bånd til terminalselskapet Touchpay - uten midler før skiftesamling. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et nytt terminalselskap innenfor Touchpay-sfæren slås konkurs av Nets. Selskapet granskes også av politet for underslag og momsunndragelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Touchpay-saken

Touchpay tok hånd om betalingsterminaler og betalingstjenester for en rekke mindre selskaper, og opererte som forhandler for Nets (tidligere Bankenes betalingsentral).

I fjor sommer ble selskapet politianmeldt av flere kunder fordi Touchpay skal ha behold pengene på egen konto og ikke videresendt dem til sine kundene.

Nets har i ettertid utbetalt penger Touchpay skal ha beholdt. De har meldt et krav på mer enn 6 millioner kroner til boet (som har mottatt samlede krav på mer enn 10 millioner).

Nets politianmeldte Touchpay 12. juli 2012.

I fjor høst avslørte Aftenposten at sentrale personer i Touchpay-systemet også var under etterforskning i tilknytning til gullsmugling til Norge.

I fjor ba terminalselskapet Nets om at Touchpay ble slått konkurs. Tirsdag hadde byfogden sin første samling om nok et selskap i samme business-sfære, Norden Acquiering AS.

Bjørn Holst, en nordmann som nå bor i Sverige, sto som eier i begge selskaper bare kort tid før konkursbegjæringene ble levert.

Både bostyrer Inger Marie Borch og dommeren Hilde Gaarder mente Holst fortsatt var sentral i selskapet som tidligere het Holst Group AS.

– Bjørn Holst har vært hands on på virksomheten, sa Borch under skiftesamlingen.

– Holst er nok mannen som vet hva som har skjedd i denne saken, samtykket også dommeren noe senere.

Paralleller til Touchpay

De trakk begge paralleller til Touchpay-saken hvor Borch også er bostyrer, og hvor det også er Nets som står bak konkursbegjæringen.

I selskapet som byfogden i dag startet behandlingen av er det levert inn krav på omlag 2,5 millioner kroner. Mesteparten omhandler manglende innbetaling av skatt, men Nets mener at de har lagt ut nærmere 800.000 kroner til kunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bjørn Holst mener derimot at han i fjor sommer - via andre selskaper - la ut to-tre millioner kroner, og at det i etterkant skulle skje et oppgjør mellom ham og Nets. Og han stiller seg derfor uforstående til kravet fra Nets.

Flere personer med tilknytning til selskapet er også aktuelle i en mulig straffesak. Oslopolitiet mistenker Bjørn Holst og flere svenske statsborgere for å ha unndratt flere millioner kroner fra beskatning etter handel med gull.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Under skiftesamlingen kom det også frem at Norden Acquiering under Holst ledelse hadde hatt en omsetning på mellom 90- og 100 millioner kroner på gullhandel de to siste årene.

Les også: Betalingsterminal-firma etterforskes

Ingen representanter for selskapet hadde møtt opp da konkursbehandlingen startet tirsdag morgen, men ABC Nyheter tok etterpå kontakt med Bjørn Holst.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I mars-april 2012 satt Söderberg og Holst sammen i Touchpays styre, men Holst avviser at han kontrollerer selskapet som tirsdagens skiftesamling omhandlet.

– Selskapet ble solgt og det er Leif Söderberg om driver det, sier Holst.

Han viser til at holdingselskapet Norden Group Holding ble solgt i fjor høst, og at dette konsernet kontrollerer både Norden Acquiering og tre-fire andre selskaper.

Svensk næringsforbud

Holst opplyser at han er i regelmessig kontakt med Söderberg og stiller seg uforstående til at bostyrer og dommer ikke har klart å få tak i svensken.

– For Söderberg var det innløsningsavtalene med Visa og MasterCard som utgjorde verdien i selskapet, ikke terminal- og gullvirksomheten. Det er derfor også korrekt at det er jeg som har størst oversikt på disse to områdene, sier Holst.

Dommer og bostyrer må jo forstå at jeg ikke var den rette til å drive en slik virksomhet i Norge etter Touchpay-konkursen og mistankene om gullsvindel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg solgte fordi jeg ikke kunne drive mer innenfor denne bransjen etter avisskriveriene om meg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I januar kunne ABC Nyheter opplyse at Bjørn Holst er idømt næringsforbud i Sverige etter sin tredje bedrageridom.

Les også: Touchpay-sjefen er seriesvindler

Holst hevder at Söderberg har klart å stable på beina et selskap som i dag driver innløsningsvirksomheten i Norge, men sier at han ikke husker navnet på dette selskapet.

Han aksepterer at det har vært stor sammenblanding blant de fem-seks selskapene som er aktuelle fordi de samme personene er involverte.

I bostyrets innberetning omtales både Bjørn Holst og Leif Söderberg. I tillegg nevnes Micke Rundström som var styreleder i et annet av Holsts tidligere selskaper som også er slått konkurs av Nets, Touchpay AS.

Har krav mot Nets

På spørsmål om hvordan selskapet Norden Acquiring AS kunne gå konkurs når selskapet hadde rundt 90 millioner kroner i omsetning på kjøp og salg av gull de siste to årene, svarer den tidligere eieren:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvordan kan en tjene penger på noe som ikke finnes? Gullvirksomheten har stanset og det samme gjelder terminalene. De jeg tidligere kjøpte gull av, kan ikke lenger levere til meg. Og terminalene er stanset.

I bostyrets innberetning opplyses det at Holst skal ha forklart at selskapet betalte to-tre millioner kroner ut til terminalkundene på vegne av Nets.

Under den 20 minutter lange behandlingen i Oslo tinghus sa bostyrer Inger Marit Broch at «det er vanskelig å få tak i Holsts historie om kravene mot Nets, og vi har i dag ikke grunnlag for å si at det er slik».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bjørn Holst holder overfor ABC Nyheter fast ved at selskapet i fjor - mens han fortsatt sto som eier - betalte ut slike summer. At det ikke finnes noen skriftlig avtale som bekrefter dette, angrer han likevel ikke på.

– Tidligere fungerte jo alt med Nets, så hvorfor skulle jeg be om noe skriftlig. Fordelingen av utbetalingene skulle vi gjøre opp om senere, sier han og beskriver tilstanden sist sommer som «turbulent».

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Har kun tatt ut normal lønn

ABC Nyheter har sett en epost Holst har sendt til to personer i Nets (datert 31. juli i fjor). Her omtaler han noe over 450.000 kroner fra to navngitte selskaper som har kommet inn på en Touchpay-konto, men som Holsts selskap så skal ha betalt ut til kundene i mai og juni.

– Jeg baserte meg på opplysninger fra Nets. Finanstilsynet hadde stengt alt for Holst Group og jeg hadde da ikke kontroll med terminalene. Jeg stolte på Nets og vi skulle gjøre opp våre mellomværende i etterkant for ikke å ramme markedets tro på terminalene, sier han.

Norden Acquiering granskes, som Touchpay, også av politiet og bostyret har søkt Justisdepartementet om garantimidler for sitt eget arbeide med dette.

– Ja, når politiet gransker saken, så ville det jo vært rart om ikke andre også gjorde det, sier Bjørn Holst.

Til slutt vil de se at alt jeg sier stemmer. Alt er bokført og alle transaksjoner kan en spore i regnskapene. Jeg har har bare tatt ut normal lønn, sier Holst.