– DNB lurer folk igjen

LAVEST: NHH-professor Thore Johnsen mener DNB, her representert ved kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide og toppsjef Rune Bjerke, forledet kundene. Foto: Jeff Gilbert
LAVEST: NHH-professor Thore Johnsen mener DNB, her representert ved kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide og toppsjef Rune Bjerke, forledet kundene. Foto: Jeff Gilbert
Artikkelen fortsetter under annonsen

DNB skylder på "klønete feil", men finansprofessor mener Norges største bank lurer folk igjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

NHH-professor Thore Johnsen mener DNB forledet kundene og at banken lurer dem nok en gang ved å skylde på en regnefeil, skriver Dagens Næringsliv.

For Morten Berg (52) og medeierne i StillCom i Trondheim kunne investeringer i DNBs spareprodukter Sektor og Global blitt fatale.

Les også: - Nå skal vi rydde opp så raskt som mulig

Stillasutleiefirmaet lånte i 2000 to millioner kroner for å investere i spareproduktene. Noen år senere fikk ikke selskapet utvidet kassakreditten i DNB på grunn av dette lånet.

- Det ble noen våkenetter. Hadde det bare stått litt verre til med selskapet akkurat da, hadde vi gått konkurs, sier Berg til DN.

I løpet av seks år betalte StillCom nærmere én million kroner i renter på lånet for spareproduktene, som viste seg å ikke gi noen avkastning. Nå håper Morten Berg å få tilbake pengene etter at DNB-sjef Rune Bjerke åpner for å betale tilbake til kunder som har lånefinansiert kjøp av sammensatte spareprodukter som senere viste seg å inneholde feil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

DNB åpner nå for at over 5000 kunder kan få dekket renteutgiftene og gebyrer på lån som ble tatt opp for å kjøpe disse spareproduktene. Totalt kan det dreie seg om nærmere én milliard kroner.

Les også: Forbrukerrådet: – Nå må de andre bankene følge DNB

- Systematisk skjevt bilde

I DN igår omtalte DNB feilene de har gjort som "klønete".

- Jeg tror ikke regnefeil var det viktige for Høyesterett. Det var vel så mye at selve fremstillingen i prospektene ga et systematisk skjevt bilde av produktets gevinst og risiko, sier professor Thore Johnsen ved Norges Handelshøyskole (NHH).

Han kom inn i Røeggen-saken i 2007 da han ble bedt av Finansklagenemda om å regne på forventet avkastning i de to DNB-produktene.

- Banken vil avgrense dette til å handle om en regnefeil. Det er mye lettere å si beklager fordi man har gjort feil, enn å innrømme at den har forledet folk. Men ved å gjøre det, så lurer den folk igjen, sier Johnsen til DN.

Les også: Røeggen utløste klage-ras