- Nå skal vi rydde opp så raskt som mulig

- Nå skal vi rydde opp så raskt som mulig
- Nå skal vi rydde opp så raskt som mulig
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere tusen DNB-kunder får kompensasjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fredag før påske ble DNB dømt i Høyesterett i Røeggen-saken. Nå rydder banken opp. DNB kontakter kunder som omfattes av dommen, og gir dem mulighet til å søke kompensasjon, skriver DNB i en pressemelding.


- Nå skal vi rydde opp så raskt som mulig og følge premissene som ligger i dommen, sier konsernsjef Rune Bjerke.

Les også: Røeggen vant i Høyesterett: - Full knock-out

- Under sakens gang i retten fant vi selv noen feil i informasjonen Røeggen hadde fått fra oss. Disse feilene beklaget vi i retten, informasjonen fra banken skal selvsagt være riktig. Både Røeggen og de andre ikke-profesjonelle kundene som har saker i Finansklagenemnda som berøres av dommen får kompensasjon så snart det er praktisk mulig. De trenger ikke å foreta seg noe som helst, sier Bjerke.

DNB har funnet ytterligere syv produkter der banken har kommet med feilinformasjon:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har brukt påsken til å gå gjennom alle aktuelle produkter som er solgt for å finne ut om dommen får betydning for flere kunder. Det gjør den. Vi har funnet samme beklagelige feil i syv andre produkter utover de to som er omhandlet i Røeggen-saken. Nå vil vi så langt det lar seg gjøre kontakte kundene som har lånefinansiert investeringer i disse produktene, og gi dem mulighet til å søke om kompensasjon, sier Bjerke.

De syv produktene er:

  • DnB Sektor 2000/2006
  • DnB Global 2000/2006
  • DnB Hedgefond II obligasjon 2001/2006
  • DnB Best Av 2001/2007
  • DnB Sektor 2001/2007
  • DnB Sektor II 2001/2007
  • DnB Hedgefondobligasjon 2001/2006
  • DnB Kløver Ess 2001/2007
  • DnB Hjerter Ess 2000/2006

Får penger med én gang

Det er 217 kunder med lånefinansiering som allerede har henvendt seg til Finansklagenemnda om de samme produktene som Røeggen investerte i. I tillegg er det rundt 90 kunder som har klaget på andre lånefinansierte produkter med samme feil som førte til dom i Høyesterett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Disse får utbetalt kompensasjon med én gang, sier informasjonssjef Thomas Midteide i DNB til DN.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Midteide anslår at det dreier seg om ytterligere noen tusen kunder som nå kan få kompensasjon. Disse vil bli kontaktet av banken i nær fremtid, med tilbud om å søke kompensasjon.

- Det er over 10 år siden disse kundene investerte, og mange kan ha glemt hvilke produkter de investerte i. Derfor går vi nå gjennom alle kundelistene, og gjør det vi kan for å få tak i de kundene som denne dommen har betydning for. Vi er opptatt av å få avsluttet saken på en ryddig og effektiv måte, sier Bjerke.

Flere hundre millioner

De rundt 300 berørte sakene i nemnda medfører en kompensasjon fra DNB på nær 60 millioner kroner. Med ytterligere flere tusen kunder som skal kompenseres, blir det et betydelig beløp DNB må ut med:

- Det kommer til å dreie seg om flere hundre millioner kroner, sier Midteide.

DNB har i løpet av påsken satt opp egne team på kundeservice som skal behandle henvendelsene fra kunder som er omfattet av dommen. De behandler i første omgang de sakene som har ligget på vent i Finansklagenemnda, og kommer til å behandle henvendelsene fra de andre kundene som omfattes av dommen etter hvert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forutsetningen for å kunne søke om kompensasjon er at man er rammet av samme feil som Røeggen, at man har lånefinansiert investeringen og at man ikke er profesjonell investor, ifølge meldingen fra DNB.

Fire på klagetoppen

I tillegg til DNB har Acta Kapitalforvaltning, Sparebanken Vest og SEB Privatbanken flest klagesaker mot seg.

- Vi skal gå gjennom alle sakene og se på dem, og se hvilke saker som er likelydende Røeggen og hvilke som ikke er det, sier kommunikasjonssjef Pål Bergskaug i SEB til DN.no.

Han sier at SEB ikke har noe tidsperspektiv på hvor raskt banken kommer til å gå gjennom sakene.

Les også: Disse bankene kan tape mest på Røeggen