Problemer med nettbanker og betalingsterminaler trolig løst
En feil hos leverandøren Nets førte mandag ettermiddag til problemer for nettbanker, betalingsterminaler og minibanker. Feilen er nå rettet, ifølge Nets.
– Det er nå normal drift, men det kan forekomme enkelte forsinkelser, sier pressekontakt Stein-Arne Tjore i Nets til NTB ved 14.30-tiden.
Selskapet Nets, som er leverandør av betalingstjenester for bankene, slo fast at problemet lå hos dem.
– Vi har et driftsproblem hos oss. Det berører Bank-ID, korttrafikk og enkelte minibanker. Vi jobber nå med å rette opp i feilen, og forsøker å løse dette så fort som mulig, sier kommunikasjonsrådgiver Stein-Arne Tjore til ABC Nyheter.
– Det rammer kundene ved at Bank-ID ikke fungerer slik den skal, og noe korttrafikk vil gå på reserveløsning.
– Jeg vet ikke konkret hva slags problem det er, men det jobbes med å rette det opp.
Blant nettbankene som sliter er blant annet Nordea, Sparebanken 1 og DNB, som alle har lagt ut meldinger på nettsidene sine om de tekniske problemene.
– Våre kunder er dessverre rammet. Det er nok hele landet, sier informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen i DNB til NTB.
Skandiabankens kunder får logget seg inn på en alternativ innloggingstjeneste.
- Vi har noe problemer, i hovedsak med e-faktura og avtalegiro. Kundene må benytte en alternativ innloggingstjeneste for å logge seg inn, ved at de får tilsendt passord på sms. Det er bank-ID som ikke fungerer som det skal for øyeblikket, noe som har med nettverksproblemer hos Nets å gjøre, sier informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken til VG.