Problemer med nettbanker og betalingsterminaler trolig løst

PROBLEM: DNB er en av bankene som har tekniske problemer mandag.
PROBLEM: DNB er en av bankene som har tekniske problemer mandag.
Artikkelen fortsetter under annonsen

En feil hos leverandøren Nets førte mandag ettermiddag til problemer for nettbanker, betalingsterminaler og minibanker. Feilen er nå rettet, ifølge Nets.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er nå normal drift, men det kan forekomme enkelte forsinkelser, sier pressekontakt Stein-Arne Tjore i Nets til NTB ved 14.30-tiden.

Selskapet Nets, som er leverandør av betalingstjenester for bankene, slo fast at problemet lå hos dem.

– Vi har et driftsproblem hos oss. Det berører Bank-ID, korttrafikk og enkelte minibanker. Vi jobber nå med å rette opp i feilen, og forsøker å løse dette så fort som mulig, sier kommunikasjonsrådgiver Stein-Arne Tjore til ABC Nyheter.

– Det rammer kundene ved at Bank-ID ikke fungerer slik den skal, og noe korttrafikk vil gå på reserveløsning.

– Jeg vet ikke konkret hva slags problem det er, men det jobbes med å rette det opp.

Blant nettbankene som sliter er blant annet Nordea, Sparebanken 1 og DNB, som alle har lagt ut meldinger på nettsidene sine om de tekniske problemene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Våre kunder er dessverre rammet. Det er nok hele landet, sier informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen i DNB til NTB.

Skandiabankens kunder får logget seg inn på en alternativ innloggingstjeneste.

- Vi har noe problemer, i hovedsak med e-faktura og avtalegiro. Kundene må benytte en alternativ innloggingstjeneste for å logge seg inn, ved at de får tilsendt passord på sms. Det er bank-ID som ikke fungerer som det skal for øyeblikket, noe som har med nettverksproblemer hos Nets å gjøre, sier informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken til VG.