Swissport overtar SAS Ground Handling

Bakkeselskapet SAS Ground Handling selges for å spare kostnader tilsvarende tre milliarder kroner. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Bakkeselskapet SAS Ground Handling selges for å spare kostnader tilsvarende tre milliarder kroner. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Sveitsiske Swissport har skrevet under en intensjonsavtale om å ta over SAS Ground Handling.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Målet er at Swissport på sikt skal ta full kontroll over SAS Ground Handling (SGH) i alle de skandinaviske landene. Det er ikke kjent hvor mye sveitserne gir for bakkeselskapet.

Første trinn er å opprette et felles selskap hvor Swissport får en eierandel på 51 prosent, mens SAS eier resten. Bakketjenester for frakt blir også lagt inn i dette selskapet, som overtar rundt 5.000 heltidsansatte i Skandinavia, opplyser flyselskapet i en pressemelding.

Planlagt sparing

– Intensjonsavtalen er en viktig milepæl i vår strategi 4XNext Generation. Dette er et viktig skritt i retning en planlagt utsetting av tjenestene for å redusere kompleksiteten og sikre en mer fleksibel kostnadsbase, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS.

Salg av bakketjenester var ett av punktene i pakken som reddet SAS fra konkurs sist høst. Konsernet holder også på å selge ut norske Widerøe. Da sparepakken ble vedtatt i november, ble det anslått at salget av Widerøe og SAS Ground Handling til sammen ville bringe inn rundt 3 milliarder svenske kroner.

Godt renommé

Asbjørn Wikestad i Luftfartens Funksjonærforening (LFF) er bakkemannskapenes øverste tillitsvalgte i Norge. Han er ikke overrasket over torsdagens nyhet.

– Det lå jo i den siste emisjonen at vi skulle ut av SAS. Det vi var spente på, var hvem som skulle komme inn, sier Wikestad til NTB. Han er glad det er et solid selskap som nå har meldt sin interesse.

– Vi håpet det ikke ville være en ren finansiell investorgruppe, men noen som har litt greie på å ekspedere fly, sier Wikestad, men minner om at veien fra en intensjonsavtale til en endelig avgjørelse er lang.

Ledes av nordmann

At Swissport kan litt om å håndtere fly, burde det i hvert fall ikke være noen særlig tvil om. Selskapet, som ledes av nordmannen Per H. Utnegaard, leverer bakketjenester til rundt 650 selskaper i luftfarten. Rundt 40.000 ansatte håndterer 118 millioner passasjerer og 3,5 millioner tonn frakt per år.

Allerede i januar ble Swissport omtalt som den mest sannsynlige kjøperen av SGH.

– Jeg er veldig stolt av at SAS har valgt Swissport som partner for å sette ut sine bakketjenester, sier Utnegaard. Han mener løsningen de har kommet fram til passer perfekt for begge selskapene og understreker at den gir det sveitsiske konsernet et viktig innpass i det skandinaviske markedet.

Tøft marked

Wikestad i LFF har likevel ingen illusjoner om at fremtiden blir rosenrød, samme hvem de nye eierne blir.

– Det er beinhard, nesten overdrevet, konkurranse i hele bransjen. Men vi skal stå på for å levere et produkt publikum er fornøyd med og til en pris de er villige til å betale. Han håper og tror det blir lettere med Swissport på eiersiden enn med en anonym investorgruppe.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden