Nordmenn bryr seg ikke om nettbanken ved bankbytte
Det er dårlig service og høy pris får oss til å tuppe ut banken.
Tall fra FNO viser at litt flere byttet bank i 2012 enn året før. Likevel er det bare fem prosent som byttet hovedbankforbindelse i fjor, mens seks prosent tok i bruk en ny tilleggsbank.
– Aldersgruppen 40-49 år bytter mest, mens de over 50 år bytter minst, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge.
Les også: Ikke ha for mye på sparekontoen
Fornøyd med nettbanken
Mange banker har omfattende nettbankløsninger som skal gjøre det lettere for kundene å holde orden på økonomien. Storebrand varsler sågar kundene før budsjettet sprekker
Bare tre prosent oppgir dårlig nettbankløsning som årsak til at de bytter bank. Det tyder på at bankene generelt har såpass gode nettbankløsninger at det ikke skaper noe særlig grunnlag for misnøye hos kundene.
– Vi spør også i årets undersøkelse hvor fornøyd respondenten er med nettbankens brukervennlighet. Det viser seg da at tilfredsheten er høy, på tvers av bankene. 91 prosent sier de er usedvanlig fornøyd, svært fornøyd eller fornøyd med nettbankens brukervennlighet, bekrefter Neverdal.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLei av å vente på svar? Disse selskapene får skryt for å hjelpe deg med en gang
Service og pris
Det er utvilsomt service og pris som i størst grad får nordmenn til å sparke banken. Når det gjelder pris, oppgir de som bytter bank høy lånerente og bedre tilbud fra andre banker som årsak til bankbyttet. Mangel på personlig service trekkes også frem.
– Dette viser at konkurransen mellom bankene er tøff blant annet når det gjelder service og pris, noe mange kunder vet å benytte seg av, sier Neverdal.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Finn billigste lån og spar 258.000 kroner
Derfor bytter vi
Totalt var det 182.000 som byttet bank i løpet av 2012. Tallene viser at bankenes tilgjengelighet i begrenset grad påvirker nordmenn til å bytte ut banken. Viktigheten av bankens beliggenhet øker imidlertid kraftig i 2013, samtidig som tilgjengelighet i filial øker noe.
Hva med deg – hva er du misfornøyd med hos din bankforbindelse? Del din mening i kommentarfeltet under.