- Dette er jo sivil ulydighet!

Flere kunder synes det er feil at SAS gjeninnfører bonuspoeng på innenlandsreiser. Foto: NTB scanpix
Flere kunder synes det er feil at SAS gjeninnfører bonuspoeng på innenlandsreiser. Foto: NTB scanpix

SAS gjeninnfører bonuspoeng på innenlandsreiser. - De som reiser lite kommer nå til å subsidiere de som reiser mye, sier flypassasjer Arne Håskjold.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

GARDERMOEN, DN.NO: SAS-passasjer Arne Håskjold er ikke begeistret for at SAS nå trosser bonuspoengforbudet.

I dag sjekket han inn på Gardermoen for å fly med SAS til København i forbindelse med jobb, men Håskjold mener innenriks-bonusprogrammet til SAS vil svekke konkurransen i luften:

- Jeg synes systemet er feil, noen må betale for dette. Å gjeninnføre bonuspoengene er urettferdig overfor Norwegian og jeg tror de som reiser lite nå kommer til å subsidiere de som reiser mye, sier han til DN.no.

Finansavisen skriver tirsdag at SAS gjeninnfører bonuspoengene på innenriksreiser, på tross av at Fornyings- og administrasjonsdepartementet senest i oktober ifjor vedtok et fortsatt totalforbud. Gjennom storkundeavtaler og bedriftsportalen SAS Credits får SAS gi bonuspoeng til langt over halvparten av passasjerene på norsk innenriks.

Les også: SAS innfører bonuspoeng i Norge

Selv flyr Arne Håskjold et par-tre ganger i måneden, stort sett i jobbsammenheng. Ofte flyr han med SAS, men han foretrekker Norwegian.

- Det er politiske grunner som ligger bak preferansene mine. Jeg vil at flyselskaper skal konkurrere ut fra fair forutsetninger, og derfor vil jeg nok prioritere Norwegian heretter, sier Håskjold.

Ingen planer om ulovligheter

SAS' erkekonkurrent Norwegian planlegger ikke å starte opp bonusprogram for innenriksreiser.

- Vi har ingen planer om å begå ulovligheter, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til DN.no.

Hun mener at å låse kunder inn i bonusprogrammer er å melke kundene.

- Er du overrasket over at SAS starter opp igjen med dette nå?

- På en måte var det overraskende. De har jo fått en beslutning fra regjeringen ganske nylig, men samtidig har vi jo sett at lovbrudd og regelbrudd har vært mye av stilen til SAS så lenge vi har kjent dem. Eksempler på det er blant annet industrispionasje og kartellvirksomhet, og de har jo også fått bøter tilsvarende over én milliard kroner de siste årene, sier hun.

Sivil ulydighet

SAS-passasjeren Håskjold opplever at SAS tar en kalkulert risiko med å gjeninnføre bonuspoengene, på den måten de gjør her.

- Dette er jo sivil ulydighet! sier han.

Han tror enkeltpersoner vil utnytte arbeidsgivers velvillighet når det nå blir mulig å få bonuspoeng på jobbreiser innenlands:

- Ja, det tror jeg nok vil skje. Mange vil nok kjøpe dyrere billetter med SAS fremfor Norwegian for å kunne få flere bonuspoeng å bruke privat, sier han.

Et merkelig tidspunkt

Politisk rådgiver for statsråd Rigmor Aasrud, Jon Reidar Øyan, er overrasket over timingen til SAS:

- Vi tar til etterretning at SAS gjør dette, men synes samtidig at det er et merkelig tidspunkt å ta saken i egne hender på. Forbudet er jo klaget inn for ESA, og det er grunn til å tro at det kommer en avgjørelse til sommeren, sier han til DN.no.

Han sier at regjeringens holdning ikke har endret seg siden oktober 2012 da regjeringen uttalte at de fryktet at bonusordninger vil gi høyere priser og et dårligere tilbud.

Kan gi bøter

Avdelingsdirektør Gjermund Neset i Konkurransetilsynet bekrefter at SAS-saken har kommet på hans bord, og at de nå er i gang med å vurdere om den er i strid med forbudet mot flybonus.

- En sanksjonsmulighet vi har er overtredelsesgebyr.

- Er det åpenbart at dette er i strid med forbudet?

- Det er for tidlig å si.

Konkurransetilsynet vet ikke hvor lang tid de vil bruke på å finne ut av om SAS-tiltaket er i strid med forbudet.

Flyr nesten bare SAS

Studentene Heidi Cecilie Valo (22) og Marthe Gustavsen (21) var i dag på vei til London med Norwegian for å shoppe og kose seg. Ferieturen var kjøpt og betalt for et halvt år siden, de betalte ikke mer enn 800 kroner for tur/returbillettene.

- For oss som studenter er det prisen på flybilletten som er det viktigste, ikke eventuelle bonuspoeng. Men faren min flyr mye i jobbsammenheng og jeg tror han flyr nesten bare med SAS. Jeg har vært på en del "bonuspoengturer" opp gjennom årene, så for han er nok bonuspoeng viktig - også på innenlandsreiser, sier Marthe Gustavsen.

Les også: «Alle» vil jobbe i SAS - og nesten ingen har sluttet siden krisen

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden